Update 2018-10-13: A minap hallottam, hogy egy napelemes cég ügynöke egy youtube videóban azt állította, hogy ha valakinek mondjuk 10.000 Ft a havi villanyszámlája, az egy évben 120.000 Ft, ha ezt 10-el megszorozzuk, akkor abból ki kell jöjjön a teljes napelemes rendszer. Hmm. Tehát 1.200.000 lenne ez összesen? Ez becslésem szerint egy 3000W-os rendszerre vonatkozna. Hát, úgy legyen.
Update 2018.03.11: Egy 1500W-os 6 paneles rendszer energiatermelése az utóbbi egy évben a számításaim szerint mért árammennyiségnél többet termelt, pedig nem délre néznek a panelek hanem DK-re de inkább közelebb Kelet felé. Ez nagyon jónak tűnik, lehet, hogy nagyon hatékony a rendszer vagy többet sütött az utóbbi egy évben a nap.
Update 2018.02.08: Ma egy hirdetésben a 12 paneles 3000w-os rendszert Bruttó 1 330 410 Ft-ért telepítik. Én ugye 2015-ben 1,5 milliót számoltam.
Ezt gondoltam a témáról először, alatta olvasható az új véleményem:
Nagyon sok helyről hallani, hogy napelemekbe ruháznak be az emberek, mert az gyorsan megtérül. Egy ismerősöm is beruházott. 10 évet hallottam, hogy szerintük ennyi év alatt behozza az árát. Azt mondták 30.000 Ft-ba kerül egy napelem panel. Én az interneten mikor keresgettem 60.000 Ft-ért láttam inkább darabját. Ők 17 darabot szereltettek fel. 17*30.000= 510.000. Egy inverter 3-400.000 forintba kerül. Szerelési munkadíj, szerelési kellékek, legyen mondjuk olcsó 150.000. Ez a rendszer a hálózatba visszatápláló, amit nem fogyasztunk el, azt visszatáplálja az ország elektromos hálózatába, a visszatáplálás és a fogyasztás különbségét kell kifizessük. Persze a visszatáplált áramot olcsóbban veszik át mint ahogy mi vesszük a szolgáltatótól. Jelenleg nálunk az áram ára 1 Kwh= 38Ft áfával. A vezérelt áram 23Ft/Kwh.
A napelemes rendszer ára:
510.000+350.000+150.000= 1.010.000 KB, szerintem ennél azért biztosan drágább.
Tegyük fel, hogy az összes fogyasztásunkat ki tudjuk váltani napelemmel. Jelenleg olyan 10.000 forint a havi villanyszámla. 101 hónap alatt térülne meg a befektetés ami 8,4 év ha nem drágul az áram ára. Sajnos a rendszer nem képes a teljes fogyasztást fedezni. Ha a felét tudja fedezni akkor 16,8 év a megtérülési idő. Ha az egymillió forintot berakjuk a bankba éves 3% kamattal 10 év múlva 1,3 millió forintom lenne, inflációtól eltekintve. Ezzel a 300.000 forinttal még későbbre tevődik a megtérülés ideje.
Egy napelemes weboldalon a kalkulátor már 1,6 millió forintot kalkulált. Ez még hosszabb megtérülési időt jelent. 13 évet ha a teljes fogyasztást kiadná, de szerintem jó ha a felét tudja teljesíteni egy évben, 26 év a megtérülési idő. Ez beláthatatlanul sok.
Szerintem jelenleg még túl drágák a napelemes rendszerek, azonban a technológia folyamatosan fejlődik, egyre olcsóbbá válik. Rövidesen eljön az idő mikor tényleg megéri a befektetés.
Hosszabb utánajárás után már több részletre fény derül:
Hogyan számítható ki nagyjából, hogy mennyi áramot fog termelni a napelemes rendszer? Az évi átlagos napfénytartam (óra) Magyarországon az 1971-2000 közötti időszak alapján itt látható. Ez 1740 és 2080 óra között változik, a lakóhelytől függően. A napelemeknek van egy megadott csúcsteljesítményük Watt-ban. Ez általában 250W körüli érték. Ideális körülmények között ekkora teljesítményt adnak le. Fontos még, hogy a napelemes rendszerek hatékonysága olyan 50-60% körüli, tehát sok a veszteség átalakításnál stb.
Ha mondjuk van 10 db 250W-os napelemem az ideális esetben 2500W-ot termel. Ahol én lakom az éves napsütéses órák száma kb 1960 óra/év. Kiszámítható ideális esetben hány Kwh-t fog termelni ez a rendszer. 2500W*0,55= 1375W a veszteségek miatt a leadott teljesítmény. Ezt megszorozva az éves átlagos napsütéses órák számával: 1375W*1960óra= 2.695.000Wh ami
2695 KWh
Ideális esetben 2695 KWh-t fog termelni a rendszer évente. Ha nem olyan jó a tájolás, koszosak a napelemek, túlhevülnek, ezek mind rontják a rendszer hatékonyságát.
Jelenleg nekünk kb évi 2940KWh az éves villanyfogyasztásunk. Itt akkor látható, hogy vagy nagyobb rendszer kell, vagy spórolni kéne az árammal, ha ezt a 10 paneles rendszert akarnám használni.
Ha nem akarok spórolni akkor legalább 11 panel kell ami fedezi a fogyasztást, de inkább 12 ami már évi 3234KWh-t termel. Így kicsit túl van méretezve a rendszer de inkább legyen több, mint kevesebb.
12*250W=3000W a csúcsteljesítmény, ide egy 3000W-os inverter kellene. Ez kb 300.000 Ft. Ahogy a napelem árakat láttam olyan 60.000/ darab. 12*60= 720.000Ft + 300.000= 1.020.000Ft plusz a szerelékek, csipcsup dolgok, munkadíj stb. Még olyan 500.000. A vége 1.500.000Ft lenne kb.
Így nem fizetnénk villanyszámlát. Most 38 ft a normál és 23 a vezérelt /KWh. Havonta kb 10.000Ft. Kb. 12hó*10.000ft= 120.000Ft/év 1.500.000/120.000=12,5 év a megtérülés, de valószínű drágul majd az áram. (vagy olcsóbb lesz) Elvileg ez a rendszer ki tudja váltani a villanyszámlát, pedig először ugye azt gondoltam, hogy nem. Mindenki tetszőlegesen változtathatja a számolás változóit, hogy neki mennyibe kerülne, hány év alatt térülne meg a beruházás.
A jövőben a munkadíj, a szerelékek ára, az inverter ára nem hiszem, hogy csökkenne. A teljes beruházás árának 48%-a maga a napelem. A napelemek ára eshet még a jövőben, valamint nőhet a hatékonyságuk. Ha feltesszük, hogy felére esne a napelemek ára mondjuk 3 év múlva, akkor a 12 panel: 12*30.000= 360.000Ft lenne mai árakon. A teljes rendszer: 360.000(napelem)+800.000(inverter+egyéb költségek)= 1.160.000 Ft . A vége az, hogy 340.000-Ft-al olcsóbb lesz a rendszer 3 év múlva ebben a szimulációs helyzetben. Ez nem egy nagy összeg, és valószínű nem lesz fele áron ugyan ekkora teljesítményű napelem 3 év múlva. Persze lehet, hogy fejlettebb lesz a technológia és akár még állami támogatásra is lehet számítani.
Szóval sok a változó, de nem feltétlen rossz befektetés a dolog. Állítólag a napelemek 30 évig is szolgálnak, ez persze az inverterről nem mondható el. Azt mondják azok 10-15 évig bírják. És akkor itt van ugye az az eset, ha a 1.500.000Ft-ot bankba tennénk mondjuk 3% reálkamatra, akkor 450.000 Ft lenne a kamata 10 év múlva. Nehéz döntés, a hálózatra visszatápláló rendszer hátránya még, hogy ha nincsen áram a hálózaton, akkor a napelemekről sem fog menni a rendszer mert egyszerűen lekapcsol.
Ha mondjuk nőne az áram ára 20%-al nézzük meg mennyire módosul a megtérülés. Ekkor a havi számla 12.000*12hó= 144.000Ft/év. 1.500.000/144.000= 10,41 év a megtérülés. Nem csökkent nagyon...
Végkövetkeztetésképp azt mondanám, hogy inkább fogyasszunk kevesebb áramot, vegyünk alacsony fogyasztású hűtőt, izzókat, kisebb bojlert stb. Aztán pár év múlva lehet jobb napelemeket venni olcsóbban. Arról nem is beszélve, hogy ha kevesebbet fogyasztunk, kisebb napelemes rendszer is elég lenne. Ha 10%-al csökkentenénk a fogyasztásunkat akkor a mai napelemekből 10 is elég lenne, valamint egy 2500W-os inverter is.
Ennyit mára a napelemes rendszerekről, szerintem.
2015. szeptember 18., péntek
2015. szeptember 10., csütörtök
1942-es ismeretlen női kerékpár felújítása 7. rész: Középrész, kormány, egyéb alkatrészek
A kormánycsapágyazás alkatrészeit tisztítom meg éppen:
Ez a gyűrű a kontra porvédő gyűrűje, csak azt is most tisztítottam. A golyók kiestek a csapágytartóból, de simán vissza lehet rakni őket.
Ez jött ki a csapágyakból és a perselyekből.
Rozsdamarás előtt a gumifék.
Gumifék felfogató csavarja.
A karos gumifék kormányrögzítője.
A kormánybeállító csavar feszítő dugója.
A kontranyelv váztartó elem:
A lámpatartó.
Rozsdamarózott minden.
Középrész csapágyak.
Csésze:
Középrész menete a vázban:
Zsírba ágyazott csapágyak:
A közptengelyen ÉNB beütés látható, mely az Éllő Nándor - Budapest rövidítése, ő egy kerékpár alkatrész gyártó mester volt annó. A V betű nem tudom mit szimbolizál. Sajnos utólag kiderült, hogy van egy kis görbület a tengelyben, de természetesen ez nem akadályoz meg abban, hogy simán visszategyem és így használjam. :)
Egy 36-os kulcs csodát tesz a jobb csésze visszacsavarásánál.
Figyelem! A jobb csésze balmenetes, tehát az óra járásával megegyezően lehet kitekerni. A bal csésze jobbmenetes, az óra járásával ellentétesen lehet kitekerni, ugyan úgy mint a csésze ellenanyáját.
Belefotóztam a középrészbe miután a jobb oldali csésze már a helyén volt.
A középrész csapágy átmérője 6,2 mm.
Már kész is a dolog.
A jobb oldalra kerül a hosszabbik rész a lánckerék miatt.
Jöhet a kormány összeszerelése a csapágyakkal.
Felső csapágy:
Alsó csapágy:
Az ülés csöve rozsdamarás előtt:
Próbából betettem a kerekeket a vázba, egész pofás lesz.
2015. szeptember 9., szerda
1942-es ismeretlen női kerékpár felújítása 6. rész: Hátsó kerék, F&S Komet kontra fék ( coaster brake )
A hátsó felni rozsdamarózás után:
Az F&S Komet agy belseje:
Maga a kontrafék szerkezete fémreszelékkel ahogyan találtam, a csavarmenetes részt már leszedtem.
A fékgyűrűk, bronz és acél felváltva, a bronz hajtáskor körbe forog folyamatosan az acél darabok egy helyben állnak, a tengely fogja őket.
A fékezéskor a kúpos kamantyú ezekbe a fogakba kapaszkodik és nyomja össze a fékgyűrűket.
A kúpos karmantyú mely a hajtóerőt átviszi a kerékagy házra a hátsó lánckerékről.
Kónusz:
Tisztítás után. A hiányzó golyó megvan csak kiesett a tartó helyéről.
42-es beütés itt is.
Csillag.
Star csapágyak.
Bár a fogak kopottak, ez nem jelent gondot.
A kónuszok hátán F&S 42.
Valamint Komet beütés.
Ezt mindenki kidobná már, na de ez egy F&S kónusz, persze, hogy marad.
A bronz gyűrűkön is beütés.
Az acélokon is:
A kontráról hiányzott a horgonynyelv, a körmös anya az alátét és a külső anyák. Ezeket újakkal pótoltam. A Cseh márka teljesen kompatibilis a régi némettel!
Hajtófej amire a menetes lánckerék kerül, valamit a kúpos karmantyú is ezen a csigán mozog hajtás és fékezés függvényében.
Összeszerelés:
Itt egy kis drótgyűrű fogja az alkatrészeket egyben.
A kész állapot, szemléltetés végett a kerékagyház nélkül:
Nagyon fontos infó: miután összeraktam a hátsó agyat és kipróbáltam a kerékpárt, azt tapasztaltam, hogy nem zár rendesen a kontra. Amikor elkezdek előre hajtani csak pörög a pedál, nem fogta meg csak 3-4 kör után. Fékezéskor ugyan ez történt. A megoldás abban rejlik, hogy a kúpos karmantyúnak nem szabad megforognia mikor forog a lánckerék bármelyik irányba. Ezt a következő nyilakkal jelölt vékony acélperem összébb szorításával lehet elérni. Amennyire lehet befelé kell hajlítani, hogy a lehető legszorosabban fogja a kúpos karmantyút, így a csigapályán pörgés nélkül mozog jobbra-balra.
Készítettem egy videót is a működéséről. A körmös fej a csigán mozog attól függően, hogy hajtják vagy fékezik a lánckereket. A bronz gyűrűk forgását a nekifeszülő acél gyűrűk lassítják, így létrejön a fékezés. Hajtáskor a körmös fej a kerékagy ház belső részéhez feszül, így hajtja azt.
A beszerelt hátsó agy:
Felkerült a külső és a belső gumi is. El is mesélem a történetüket.
Mivel a felnikhez nem volt köpeny, gondoltam rendelek rá egy szokásos 28"-es méretut mert azt gondoltam ez
egy szabvány méret a hasonló kerékpárokhoz. Hát nagyot kellett koppanjak, mivel a rendelt gumi (28x1 1/2 (40-635) F-120 Fortune) jóval nagyobb volt mint a felni. Sajnos a tájékozatlanságom miatt nem mértem le előre a méretet és ez nagy hiba volt. Gondosabb utánaolvasás után kiderült, hogy rengeteg kerékpár méret van, mind a gumi szélességében és az átmérőjében is. Méricskélés után úgy döntöttem, hogy egy (38-622 (700x38C) Köpeny F-352 Fortune) jó lesz. Szerencsére ki is cserélték, csak a szállítási díjat kellett újra kifizetnem. Azonban mikor fel próbáltam szerelni, kiderült, hogy ez a köpeny pedig kicsi, túl szűk a felnire. Ekkor eltört bennem valami, enyhe feszültséget éreztem. Az interneten fellelt méretek közül akkor már csak egy jöhet szóba, a versenygumi (27x1 1/4 (32-630)) méret. Ekkor már nem érdekeltek a költségek mindenképpen akartam szerezni egy 630-ast, hogy ráillik-e egyáltalán vagy egy ismeretlen mérettel állok szemben. Elkerekeztem a közeli kerékpárbolt/szerelő vállalkozóhoz (a felnit nem vittem, mert nem akartam cipekedni) aki tájékoztatott, hogy volt neki ilyen mérete de tegnap! elvitték, amúgy sem keresik, versenybiciklire való. Mondtam, hogy ez biztos nem versenybicikli. Erre mondja, hogy lehet nem is drótos gumi való rá hanem gumifalcos. Mondom, az meg milyen. Hát nem drótperemes, hanem vászon meg gumi és hozzam be a felnit és akkor megmondja melyik való rá. Persze a 40 fokban folyt rólam a víz, nőtt a feszültség. A gumifalcos valahogy egy széthajtott gumira emlékeztet, nem tartja fém drót a peremét. Mondom nekem már mindegy, átkerekezek egy másik kerékpároshoz, ott van-e neki 630-as. Volt. Megvettem. Hazavittem. Kipróbáltam. És illett a felnire!!! Ekkor bontottam egy sört. Itt tájékoztatásul leírom a felni pontos méreteit, nehogy más is úgy járjon mint én.
Felni belső szélesség a peremek között: 20mm
Felni kerület 202cm
612mm a belső átmérő
643mm a külső átmérő
Sajnos a felnire rá próbáltuk feszíteni a 622-es gumit aminek az egyik oldala rá is ment, de nem akart lejönni sehogyan sem. Ekkor próbáltam lefűrészelni, de a peremdrótok olyan erős anyagból vannak, hogy flexelni kellett, a csípőfogó kicsorbult, a vasfűrész sem vitte. Az egy szem 622-es gumit ami megmaradt, elvileg egy másik kerékpárhoz még fel tudom használni. Rémálom. Javaslom az interneten található felniméret gumiszélesség kapcsolat számító oldalakat, ahol leírják hogyan kell számolni pontosan a méreteket.
Egy küllő is hiányzott, újjal pótoltam. Hátulra egy Kenda, Csepel márkázott gumira futotta.
Erről az oldalról még a kontrához tartozna egy menetes porvédő is, de az már nem volt meg sajnos és már csak nagyon drágán beszerezhető külföldi gyűjtőktől. Így marad.
A hátsó lánckereket egy ellenanya fogja. Az ellenanya az óra járásával megegyezően jön le! A lánckerék maga viszont óra járásával ellentétesen! Nagyon fontos. Ennél a kerékpárnál úgy rá volt gyógyulva a lánckerék a menetre, hogy megint a gázpalackos kempingfőzővel kellett melegíteni, hogy engedjen.
Régi és új lánckerék. A rajta levő nem eredeti F&S, márka nélküli volt. Lecseréltem mert kopottnak értékeltem, valamint túl sok, 21 fogas volt ami túl könnyű hajtást és lassú haladást eredményezne, egy 18 fogasat vettem rá.
Ellenanya és porvédő.
Rézpasztával kezeltem a menetet felcsavarás előtt, hogy ne rohadjon oda még egyszer.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)