2015. november 19., csütörtök

Digitális Casio karóra régen és most, DB-31 elemcsere otthon

Van egy 1990-es években vásárolt Casio digitális karórám. Nagyon szeretem, használom is minden nap, attól függetlenül, hogy manapság újra divat ilyen régi órákat hordani. Íme:


Típusszáma: 871 DB-31

A különlegessége az, hogy 30 telefonszámot tud tárolni a memóriájában, melyhez 8 karakter szöveget is el lehet menteni. (ideális volt rövid iskolai dolgozatíráshoz segítségnek) El tud még tárolni 5 időpontot amikor riaszt, ide is darabonként 8 karakteres szöveg is elmenthető. Szellemesek voltak a Japán gyártónál mert az óra az évet is mutatja, de csak 1985-2029-ig van benne az "öröknaptár". Tehát 2029 után 1985 következik. Lehet, hogy nem gondolták, lesz valaki aki még 2030-ban is használná. Odáig már csak 15 év van hátra, szerintem kibírja. Ami még kiemelkedő, hogy 10 évvel ezelőtt volt benne az elem utoljára cserélve.

De az ok amiért gondoltam írok az óráról, hogy megnéztem a Casio mai órakínálatát. Manapság is kínálnak hasonló tudású órát. Azaz, hogy teljesen ugyan ilyet. A technika óriásit fejlődött, de Japánban még úgy gondolták megállt az idő. A mai órák még mindig csak 30 telefonszámot tudnak tárolni. Pedig már olyan óriási memóriacsipeket árulnak, hogy csak na. Itt látható a legújabb modell! 30 telefonszám! Stopper! Visszaszámláló! 5 ébresztés! 10 évig bírja az elem ami az újonnan kifejlesztett elektronikának köszönhető! Igazi kabaré. Amivel többet tud, hogy 50 méterig vízálló, ledes a világítása, 2029 után is tudja a naptárat! Szóval a régi is 10 évig bírta ugyan ilyen tudással. Valami fejlesztést elvártam volna, mondjuk 100 telefonszám vagy ilyesmi. Megjegyezném, hogy a 1990-es években az én órámnak volt egy fejlettebb változata is, ami 50 telefonszámot tudott tárolni.

Ennyit a technika fejlődéséről. Még egy csúcs weboldal retró órákról, egy hatalmas gyűjtemény rengeteg fotóval: itt

Elemcsere:

Miért cserélje az órás az elemet, ha mi is ki tudjuk cserélni?


Miután kicsavartuk a hátlapot tartó négy csavart, leemelhetjük a kis fehér műanyag toldalékot ami a felső képen már nem látszik, csak a következőn felül. Az elemet egy kis fémlap szorítja a helyén. Az óra alsó gombok felőli részénél ki lehet pattintani ha lenyomjuk és kiakasztjuk az elemtől elfelé húzva. Ekkor kivehető az elem és rakjuk be az újat. CR1616 os gombelem kell bele. Nekem egy Maxell volt benne, azzal 10 évig bírta, most egy GP-t rakok bele. Miután beraktuk az újat, lehet, hogy nem indul el az óra, nem mutat semmit a kijelzője. Ilyenkor úgymond resetelni kell. Van egy kis lyuk az elem mellett AC felirattal. Oda dugjunk be egy fémtűt és a másik végét érintsük ahhoz a fémhez amin az AC felirat van. Et Voila! Működik, rakjuk vissza a műanyag toldót és a hátlapot. Ennyi.


Katonai kerékpárok

Emlékszem mikor általános iskolában a történelemkönyvben a világháborúkról szóló képeken katonákat lehetett látni, amint kerékpáron mennek a frontra. Akkor viccesnek találtam, hogy milyen erőt képviselhettek, hiszen a tankok, repülők sokkal nagyobb ütőképességgel rendelkeztek. Egy jó összefoglaló olvasható itt. Ami számomra elsőre feltűnő, a festés ami gondolom a környezetbe olvadást szolgálja, valamint a könnyű szállíthatóság. A korabeli katonai kerékpárok már összehajthatóak voltak.

A minap egy kerékpárok fizikájáról szóló nagyon jó amerikai könyvet olvastam, melynek címe: Cycling Science - Max Glaskin-tól (2012). Itt találtam rá egy mai kerékpárra amit az amerikai Montague Corporation gyárt. A cég 1997-ben kapott megbízást az amerikai DARPA-tól (Defense Advanced Research Projects Agency - Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége) egy lopakodó elektromos kerékpár kifejlesztésére. A cég szállította is az elvárt minőséget. Összehajtható, kifér egy repülőgép ajtaján, hogy az ejtőernyősök magukkal tudják vinni a terepre ugráskor, csendes, gyors, nincsen hőkibocsájtása, 220 Kg terhelést bír el. 30 másodperc alatt összecsomagolható, nem kell hozzá üzemanyag. Ezeket az előnyöket figyelembe véve, máris nem tűnik annyira viccesnek a dolog. Sőt igazából nagyon is ésszerű. Nagy távolságokat lehet vele megtenni az ellenséges vonalak mögött is akár. Itt látható róla videó és leírás. Természetesen már civilek is megvásárolhatják, persze nem a hadseregnek szánt, csak egy hasonló modellt.

2015. november 16., hétfő

SSD-t vettem

Úgy döntöttem hallgatok az idők szavára és lecserélem a számítógépem régi merevlemezét egy SSD (Solid state drive) meghajtóra. Ez már nem mágnesesen tárolja az adatokat nagy sebességgel forgó tárcsákon, hanem mozgó alkatrész nélküli memóriacsipeken. Nekem egy 2007-es gyártmányú Hitachi merevlemezem volt. 250 Gbyte tárhellyel. Ehhez mérten vásároltam az SSD-t is, egy 250 Gbyte méretűt. A márka igazából lényegtelen, én egy Samsung-ot vettem. Állítólag az Intel és a Samsung jókat gyárt. Egy mellékelt program segítségével a régi összes adatot operációs rendszerestül át lehet másolni az új meghajtóra, nem kell újra installálni semmit. Mindenkinek ajánlanám ezt a fejlesztést ha már van legalább 2 GB memória a számítógépben. Ha ennyi nincsen akkor inkább a memória bővítés tud még dobni a teljesítményen. Azon túl, hogy már nincsen zúgó hangja a merevlemeznek mert teljesen halk, sokkal gyorsabb lett minden a számítógépen. Még az internetes oldalak is sokkal gyorsabbak lettek. Egy-egy program megnyitása pár pillanat csupán. A rendszer bekapcsolás után a régi 50 másodperc helyett 20 másodperc alatt indul el. Igazából rá lehet szokni a gyors sebességre, utána egy lassabb számítógépen kínzó a munka.

A képen a szivacson látszik a régi meghajtó nyoma, ennyivel kisebb ez a cucc. Laptopokba is ajánlott , mert alig melegszik és kevesebbet is fogyaszt mint egy hagyományos HDD.


1930 körüli, feltehetően Weiss Manréd férfi kerékpár felújítása 6. rész: Váz és kormány

Rozsdamarózás és csiszolás utáni állapot, jöhet a festés.


Az elvált hátsó villa összekötő forrasztása 3000 Ft volt, szerintem ez simán belefér, örültem, hogy találtam mestert aki ezzel foglalkozik.


A régi felső csapágyperselyt ki kellett üssem mert a vásárolt új csapágy és csapágypersely készlet más méretű.


Festés előtt a váz.




Az új persely.


Az első villa lefestve, szerintem egész jól sikerült.


A váz is sokkal szebb lett.






A fék eredeti állapotában. Az alsó része hiányzik, de a felső még simán használható.



A kormányvilla csavarja rá van szorulva a rúdra.


A baloldali eredeti fa fogantyú megvan, nagyon háborús feeling.




A jobb fogantyú eltűnt az idők forgatagában.





A kormányrögzítő csavar.





Kezelés utáni állapotok.






A felső csapágypersely és a villacsavar már nem kerül a kerékpárra, mert egy készletbe lecseréltem őket.


2015. november 15., vasárnap

1930 körüli, feltehetően Weiss Manréd férfi kerékpár felújítása 5. rész: Ülés, sárhányók

Hát nem néz ki túl biztatóan, a régi képeket nézegetve a bőr alatti két fém szálnak nem szabadna ennyire lefelé hajlania, nem tudom hány kilós ember utazhatott rajta, hogy így néz ki. 



A bőrön csak ez a minta látszik, nem tudom mi szeretne lenni, mint egy egyiptomi hieroglifa.



A rugók is kissé ferdécskék.


A rozsda nem számít.



A rúd még simán használható.


Itt leszedtem a rugókkal az ülésbőrt.





Beletettem két csavart, hogy kipróbáljam, de annyira el van hajolva a két támasztó vas, hogy kibírhatatlan rajta az ülés. Szegény bőr is elkezdett szakadni elöl.



Kár érte, mert szerettem volna használni, de így nem ülnék rá, nem tudom ki lehetne-e egyenesíteni.


A hátsó sárhányó, a látható bemélyedés a lánc miatt van szándékosan.



Cicaszem.



Lemosva látszik a régi festék és a réz csap ami a csavart fogta amivel a vázhoz volt erősítve. Ez a csavar már nincsen meg, a sárhányóhoz tartozó menetes pálcák is hiányoznak.





Az első sárhányóhoz megvannak még a pálcák, sajnos amikor le akartam szerelni őket az egyik vége eltört.




A tulajdonos dróttal próbált alátámasztani, hogy ne zörögjön, mert gondolom már akkor is be volt rohadva már a pálca anyája.






Egy kíváncsi óriás szöcske vagy mi a szösz jött látogatóba.


A sárhányón is volt arany csíkozás.