2018. szeptember 12., szerda

Elegem van már megint! Fényképezőbe a 18650-et, újra kókányoltam!

Adott egy 2007-es Sony DSC-H5-ös digitális fényképezőgép amit 2016 végéig használtam gyakrabban. Valahogy a mobilok kinyomták a kezemből, de most újra elővettem. A bajom mindig is az volt vele, hogy 2 db AA ceruza akksiról működik. Ezek annyira gagyik, hogy az fantasztikus. Hol feltöltöm és tudok fényképezni vele 100 képet, hol meg feltöltés után 2 kép után le is merültek. Útálom. Felmerült bennem, hogy itt van az új technológia, a Li-ion akksik. Nekem van egy pár használt laptop akksiból kiműtött 18650-esem. Miért ne működhetne erről a fényképező?



A feszültsége kicsit magasabb csak mint a két ceruza akksié, 2,4 volt helyett, 3,7 volt. De ennyit bírnia kellene. Össze is kókányoltam egy teszt összeállítást, hogy egyáltalán működik-e a dolog.




Jelentem tisztelettel, hogy működik a dolog. Nagyon is jól. Egyetlen hátulütője, hogy nem látom az akksi feszültségét, ami azért baj, mert 3 volt alá nem nagyon illik meríteni mert akkor már károsodik a cella. De ha időnként rámérek a feszültségre akkor meg lehet úszni a dolgot. Ha pedig valakinek védő elektronikával ellátott 18650-es cellája van, akkor ezzel nem is kell törődjön, az elektronika nem engedi, hogy nagyon leessen a feszültség, lekapcsolja az áramot.








Egy tiplifából vágtam le ami a régi elem formát adja majd, a kábel végére egy kis fémet forrasztottam amit a tipli aljára ragasztottam. Erre azért volt szükség mert az érintkezők a gép mélyében vannak.

Most, hogy működik, újra élvezhetem a mobilnál sokkal jobb vakut és a 12x-es optikai nagyítást.
Itt egy példafotó a Sony-val. Először nagyítás nélkül, majd 12x-es zoom-mal.



2018. szeptember 2., vasárnap

Mennyit drágult Obertauern 2006 óta és mi van Eplényben

Megtaláltam egy 2006-os Obertauern sírégió árlistáját. Nézzük mennyit drágult a buli azóta. 2006-7-es szezon a maihoz képest. A sor elején a jegy típusa van, utána a 2006-os ár, utána kötőjellel a 2018-as, utána az emelkedés százaléka. A számok euróban értendők.

2 óra 20,5 - 24,5  19,5%
Délelőtt 13-ig - 27 - 35 29,6%
Délután 12-től - 27 - 35 29,6%
11 Uhr Karte - 32 - 42 31%
Napi jegy 34,5 - 47 - 36%
2 nap 68,5 - 93,5  36,5%
3 96,5 - 140 45%
4 123 - 181 47,1%
5 145 - 213,5 47,2%
6 167,5 - 244,5 46%
7 188 - 274,5 46%
8 208 - 303,5 45,9%
9 228 - 332 45,6%
10 246 - 358 45,5%
11 261 - 378,5 45%
12 275,5 - 397,5 44,3%
13 286 - 411 43,7%
14 294 - 418 42,1%

Infláció Ausztria 2006-tól 2018-ig: 26,5%
Infláció Magyarország 2006-tól 2018-ig: 53%

1 Eur 2006 okt-ban: 270Ft
1 Eur 2018-ban: 328Ft

2006-os napi jegy akkori áron:  9315 Ft
ugyan ez mai áron inflációval korrigálva: 14250 Ft

2018-os áron ma a jegy: 15416

Furcsa de nem nagy a különbség! Egyszerűen inflálódik a forint és emiatt soknak tűnhet.

Nézzük az eplényi síaréna árait:

9500 egy napocskára. Obertauern 15400. Eplény elég húzós, ha összehasonlítjuk, hogy hány pályáról/felvonóról is beszélünk. Két órára Eplény 5700, Obertauern 8000 Ft.

Az eplényi Ámos-hegy 525m magas, innen 353méterre lehet lecsúszni. Hiába irtanak ki egyre több fát, a keleti pályák elég meredekek, feketék. Inkább a nyugatiakon mennek szerintem az emberek.

Obertauern-ről csak egy kis kép is elég, hogy lássuk mivel van dolgunk. Sok pálya 1000m-nél is hosszabb.



Még egy ábra, hogy jelenleg hány naptól éri meg bérletet venni. Gyakorlatilat 4 napig mehet a napi jegy, felesleges a bérlet, az ötödik naptól nyílik az olló. Onnantól már észrevehetően olcsóbb ha bérletet veszünk. Az ábrán az első oszloppár a két napos bérletet mutatja onnan megy a többi.

A kék oszlop azt mutatja ha bérletet veszünk mennyibe kerül az adott számú nap, a piros azt mutatja ha minden nap egynapos jegyet veszünk akkor mennyit kell leszurkoljunk.




2018. augusztus 19., vasárnap

Építek egy elektromos kerékpárt - 5. rész - Vajon megvalósult-e a terv??

Telik-múlik az idő és én meg nem nyilatkozom, hogy most akkor mi van ezzel a projekttel. Külföldi hírcsatornák már azt pletykálják, hogy nem lesz ebből semmi, lehet hazamenni. Na de nem olyan családbúl származom én! Vannak olyan hangok is, hogy valaki már látott amint Budapest utcáin száguldozom a kész kerékpárral, én már kémfotókat is láttam.

Na de jöjjön a valóság. Menjünk vissza Május másodikára amikor is sikerült rávennem magam egy donor kerékpár megvásárlására. Nem volt jó pénzt kiadni érte, de a Hauser bicajomat nem akartam átépíteni. Szavak helyett jöjjön egy fotó a hazaérésről:


A kerékpár mint látható egy taiwani Merida. Jónak mondanám, persze nem sok féle kerékpáron ültem eddig életemben. 28"-as a kereke ami sokkal előnyösebb mint az én 26"-os Mountain bike-om mert hosszú távon sokkal jobban lehet vele haladni, más a kormány magassága is, a Hauser-emen mesterségesen nyújtott a stucni, hogy hosszú távra is lehessen használni de nem arra van az tervezve.
Szóval megvan a donor kerékpár amire rá kell kókányoljam a korábban bemutatott e-bike kitet és az akkumulátort. Nem tűnik lehetetlenségnek, de buktató az biztos lesz.

Ezek után elsősorban a dolgok megvalósíthatóságát kellett ellenőrizzem. Beleillik-e majd a motor? Rá tudom-e erősíteni az akkumulátort?

Elsőnek a motort kellett belepróbálni a vázba, hogy egyáltalán belemegy-e?


Elsőre úgy tűnt nem jó a tengely mérete, de végül ha kicsit fordítottam rajta beugrott a helyére. Siker!! Rácsavaroztam az eredeti kerékről a féktárcsát és a nehezén már túl is voltam. Azért izgultam, hogy belemenjen mert ha nem akkor adhattam volna el a szettet...

Ezek után már megnyugodva az akkumulátort kellett szó szerint reszelni, fúrni, hogy rámenjen. Sajnos erről a munkáról nem készítettem felvételeket. A kerékpáron két csavarhely van az italtartó felcsavarására az alsó csövön. Természetesen az akkumulátor tokján a lyukak abszolút nem voltak velük összhangban. Egy új lyukat kellett fúrnom a akksi tokjára a megfelelő helyre, utána megfelelő méretű csavarokat kellett találnom, mert azokat sem adtak a csomagban. Az egyik csavar felyét le kellett reszelnem mert túl magas volt nem fért el az akksi alatt, de végül összeállt a dolog.


Érzésre a két csavar elég szorosan fogja, jó lesz.


Ahol az újjammal mutatom, ott fogja a két csavar össz-vissz.


Persze csak próbából raktam rá, már biztos, hogy megoldható a dolog.
Újra sok víz lefolyt a Dunán, ugrás Május 19-re. Úgy éreztem minden összeállt a Nagy kókányolás elkezdésére, fene sem tudta mennyi időt vesz majd igénybe a kit felszerelése. Nekiálltam az összeállításnak.


Az vezérlő doboz elhelyezésével voltak problémáim, de úgy döntöttem aegy kis csomagtartóba teszem majd, de addig is egy elegáns nájlonszatyorba tettem. Mert csak.


A legendás nájlonszatyor.


Finomítások és egyéb alkatrészbeszerzések után összeállt a dolog, mindenki érdeklődjön most is:



Aztán akkor jöjjön egy nagy képgaléria a végeredményről. Szerintem esztétikusra sikerült, összehasonlítva a neten látható otthoni kókányolásokhoz képest.

































Idő közben felmerült az, hogy nem vízálló a rendszer, menekülnöm kell akármikor egy kis dörrenést is hallok mert esőre lehet számítani. Ezt is megoldottam, bár nem túl esztétikusan, egy következő bejegyzésben megmutatom.

2018. május 18., péntek

A nagy laptop átverés

Én azt hittem a laptopok teljesítménye ugyan olyan mintha egy asztali gépet építene az ember. Processzor alaplap stb, csak kisebb helyet foglal. Nagyot tévedtem.

Mint kiderült manapság már nem elég csak azt nézni, hogy mondjuk Intel I5-ös processzor van a laptopomban 2,5 Ghz, 7. generációs. Ugyanis a laptop processzorok jóval kisebb teljesítményűek mint egy asztali számítógép processzorai. Az egész az áramfogyasztással és hűtéssel van összefüggésben. Minél nagyobb a teljesítmény annál nagyobb a fogyasztás és a hőtermelés. Egy laptopnál nehezebb megoldani a hűtést valamint jó ha keveset fogyaszt mert akkor tovább bírja akkumulátorról.

Na de mennyivel is lassabbak a laptopok az asztali számítógépeknél? Sokkal-sokkal! És még így is jóval drágábbak. Tehát ha valakinek a teljesítmény a fontos, az ne laptopot vegyen hanem egy asztali gépet. Nézzük a számokat.

A minap a Marsesus computer-nél 100.000 ft-ért lehet venni egy Dell asztali használt gépet. Ebben I7-3770-es processzor van. Hiába csak 3. generációs, jóval gyorsabb mint az én laptopomban lévő 7. generációs I5-ös processzor ami egy I5-7200u 2,5 Ghz.

A https://www.cpubenchmark.net/ weboldalon meg lehet nézni melyik processzor/videókártya hogyan teljesít.

I5-7200u 2,5 Ghz 15w fogyasztás 2 mag  4647 pont
I7-3770   3,4 Ghz 77w fogyasztás 4 mag  9302 pont

dupla olyan gyors! Persze használt, de 100.000 forint egy teljes gép. Szerintem mindegy, hogy használtan dolgozunk vagy újon ha asztali gépről van szó. A laptopom 175.000 ft volt és fele ilyen gyors.

Ha laptopban szeretnénk ilyen teljesítményt akkor az már az x száz ezres kategória ha egyáltalán van ilyen laptop.

Az Apple gépeiben érdemes megnézni milyen kis teljesítményű processzorok vannak, persze méreg drágán. Akinek az kell az vegye azt. Ez minden laptopgyártóra igaz, hogy lassúak összehasonlítva egy asztalival, csak azok olcsóbbak.

Felmerülhet, hogy én egy használt gépet hasonlítok egy új árával, ez nem jó kérem. Nézzük mennyiből tudnánk összerakni egy új asztali gépet ilyen sebességgel. Bizony kb 100.000-ért össze lehet rakni egyet

I3-8100 processzorral, alaplappal. Ez a processzor 8081 pontot teljesít.

Gondolkodjunk el, nekünk a teljesítmény vagy a hordozhatóság a fontos.


2018. május 1., kedd

Shimano alkatrészek gyártási ideje - kód alapján

A két betűkombinációból a második a hónap ABC alapján:

A - Jan
B - Feb
C - Márc
D - Ápr
E - Máj
F - Jún
G - Júli
H - Aug
I - Szept
J - Okt
K - Nov
L - Dec

Az első a gyártási év ugyancsak az ABC betűi alapján:

Y 1974
Z 1975
-----------
A 1976
B 1977
C 1978
D 1979
E 1980
F 1981
G 1982
H 1983
I 1984
J 1985
K 1986
L 1987
M 1988
N 1989
O 1990
P 1991
Q 1992
R 1993
S 1994
T 1995
U 1996
V 1997
W 1998
X 1999
Y 2000
Z 2001
------------
A 2002
B 2003
C 2004
D 2005
E 2006
F 2007
G 2008
H 2009
I 2010
J 2011
K 2012
L 2013
M 2014
N 2015
O 2016
P 2017
Q 2018
R 2019
S 2020
T 2021
U 2022
V 2023
W 2024
X Világvége.

Tehát ha a kódunk PI akkor 2017 vagy 1991 szeptemberi az alkatrész.

2018. április 25., szerda

Építek egy elektromos kerékpárt - 4. rész - Rétestészta feeling

A motor már megérkezett hozzám, de nem volt egyszerű. A Vámosok úgy gondolták, hogy vámvizsgálat alá veszik a motor kit-et így még később került hozzám. Ilyenkor egy vám nyilatkozatot kell tenni, hogy mennyi az áru értéke amit a számlákkal és utalásokkal kell bizonyítani. Ha jól emlékszem több mint egy hét késéssel küldték ki nekem. Ez persze nem csak idő hanem anyagi veszteséget is jelentett ugyanis ilyenkor ki kell fizetni a jó Magyar 27%-os áfát valamit egy vámot ami a terméktől függ. Rám kirótták a maximális 5%-ot. Jólvan, rendben van. Megjött a csomag végre, kibontom, de hiányzik belőle a gázkar. 3x átnézem a Hungarocell darabokat, nem bújt-e el mögéjük de nem. Viszont küldtek egy extra akkumulátor dobozt üresen. Megreklamáltam, küldik a gázkart, újabb egy hónap mire ideér. A minap venni akartam egy kerékpárt amire fel fogom szerelni a motort, de sajnos mivel tavasz mindig a kerékpárboltok csúcs időszaka, már kb mindet elkapkodták valamint alig van idejük bármivel is foglalkozni. Holnap még azért megpróbálok egyre lecsapni amit a legjobb esetben valamikor jövő héten vehetek át. Az idő telik-múlik, közben egy másik weboldalon fél áron mint amennyiért én vettem kapható az átalakító szett... Persze csak az hibázik aki csinál is valamit. Na nem baj, remélhetőleg lassan elkezdhetem összeállítani.

Ja meg közben kiderült, hogy amit vennék kerékpárt azon a váltó egybe van építve a fékkarral. Ez azért kellemetlen mert a kit-ben van egy fékkar is amin van egy kapcsoló ami ha fékezünk biztonsági okokból lekapcsolja a motort. Mivel a fékkar egyben van a váltóval így itt ezt nem tudom majd használni, enélkül pedig nem olyan biztonságos egy 500W-os motorral hősködni. Majd kókányolnom kell egy Reed relét a fékre egy mágnessel ami ellátja ezt a funkciót, mert a gyári megoldás 5000 ft-ba kerül. Egy nyamvadt kábel és egy reed relé! Pofátlanság. De nem adom fel, akkor is összerakom, vagy így vagy úgy!

2018. március 3., szombat

Építek egy elektromos kerékpárt - 3. rész - Kinyitom az akksit és még valami

Úgy tűnik kínai akksibeszállítóm nem hazudott, valóban LG cellák vannak a szoknyája alatt. LG M26-os cellák. Darabja 2600mAh, 50 db van benne, elvileg ez a cella 10A-al meríthető. Ez így akkor rendben is van, megnyugodtam.


Közben a motor beszállítóm közölte, miután két héttel a rendelésemre rákérdeztem, hogy mikorra várhatom, hogy kiküldi, tehát azt mondta, hogy még 2 hónap. Hát akkor azt a rendelésemet is töröltem és kerestem egy másik beszállítót. Itt kicsit más, kicsit drágább a készlet, csak küldjék már. Persze az még arrébb lesz, hogy megérkezzen, azt írták az oldalukon, hogy legyünk türelmesek és adjunk 10 napot az összeszerelésre mert a hátsó motort nehezebb összerakni. Szinte látom magam előtt a munkásokat.


Szóval itt látható, hogy a felirat alapján LG cellák vannak benne. Aztán két hét alatt meg is érkezett ez a watt mérő amit rendeltem Kínából. Ez mutatja majd az aktuális fogyasztását a motornak, ennek segítségével lehet majd látni mekkora sebességnél mennyi az annyi, lehet optimalizálni a fogyasztást. Ja, 2500 ft volt asszem.




Úgyhogy megint csak várnom kell a további tárgyak megérkezésére.