2016. június 3., péntek

Saját mindennapi használatú kerékpárom - Hauser Mountain Bike 1994

Update: 2018-03-16 A Schwalbe gumi amit 2011 Júniusában vettem és ami valószínű korábbi gyártású, szóval a hátsó eléggé kopott már és minimálisan kezd repedezni. 7 év alatt ez nagyon jónak számít. A 7 év alatt egyszer kellett tüske miatt ragasztanom a hátsót. Kiváló gumi.


Gondoltam bemutatom a minden nap használt cangámat. 1994-ben vettük, azóta használom. Az eltelt 22 évben sok változáson ment keresztül. Sajnos nem bírta ki minden része ezt a 22 év használatot. A márkája Hauser. Ez egy magyar vállalat ami a mai napig működik. A kilencvenes években indították az ipart. Taiwan-ból hozták be a kerékpár alkatrészeket és itt összeszerelve a saját nevük alatt eladták. Szerintem ez a mai napig így van. Esetleg a festés és az összeszerelés történik csak Magyarországon.
Sajnos csak kis szériás méreg drága kerékpárokat gyártanak teljesen itthon. A típusjelét nem tudom, esetleg a matrica után a Superior lehet. A boltból (a keleti pályaudvarnál vettük) sárhányók és csomagtartó nélkül hoztuk el. Persze csengő, zár, lámpa, sebességmérő, tükör sem volt rajta. Egyébként ez a mai napig divat, hogy százezres bicajokat az alapvető KRESZ előírások szerinti kiegészítők nélkül árulnak és adnak is el. Nem is értem. Gyakorlatilag ahogy kihozom a boltból meg is büntethet hazafelé a rendőrség adott esetben. Az egyetlen extra rajta a kitámasztó volt, amit azóta leszereltem mert ócska volt a rugója és állandóan csak csattogott mikor mentem vele, valamint annyival is könnyebb a canga.




Az első és a hátsó fék is le lett cserélve, sokkal nem lett jobb, gyárilag olyan bovdenes fék volt rajta, hogy középen húzta fel a két oldali fékbetétet, ez most kicsit oldalvást szorít. Mivel a hátsó kerékben vannak hullámok sajnos eléggé tökéletlen a fék. A matrica büszkén hírdeti: Mountain Bike, Hauser team. A 90-es években jöttek be ezek a cangák Magyarországra és nagyon divatosnak számítottak. A festése még ma is tetszik, össze vissza folyt-fújt színek.


A sárhányók a legolcsóbb műanyagok. Kis hackeléssel fent is maradnak a vázon, mert a gyári összeállításban simán leestek.


Valami balra szálló madár.


A fék karja eredetileg műanyag volt, ez már fém. Radius. Gondolom valami gagyi.


De legalább a tükröm márkás. Cat eye. Made in Japan. Nem mintha a gyártás helye sokat számítana. A kormány maga eredeti, a szivacs rajta már cserélt, eredetileg egy gumi szerű anyag volt rajta.



A stucni sem eredeti. Az eredeti túl rövid volt, görnyednem kellett rajta. Akartam rá rakatni lengéscsillapítót előre, de a szerelő szerint túl rövid a cső nem fér bele. Azóta nem erőltettem a dolgot, bár az a szerelő csapnivaló munkát végzett. Mindig mindent be kellett utána állítani és minden csavart meghúzni.


Az elmaradhatatlan sebességmérő, megtett táv mérő. Szeretem tudni mennyivel haladok, mennyi idő telt el és milyen sokat tekertem. Egy mágnes van az első küllőre erősítve az adja a jelet.


A váltókarok eredetiek. Ha jól tudom a SIS a Shimano legolcsóbb terméke. Ehhez képest 22 éve szuperül szuperálnak. Külön kiemelném a bal oldali kis karocskát a váltókaron amit ha a képen látható állásba állítunk, akkor fokozatmentesen lehet állítani a láncot. Imádom.


A bal kar ennél egyszerűbb már nem is lehetne.


A legolcsóbb csengő, de tökéletes. A régi csengők nagyok és nehezek voltak. Nem is értem miért nem ilyen egyszerűeket használtak. Mondjuk a régiek szebbek.


Az első kerék már nem eredeti. Egyszerűen 4-5 éve elrepedt a csapágyház. Igazából nem tudom miért. Lehet, hogy anyagfáradás. Utána vettem ezt az alumínium felnit.




Azt mondja Superior. Jelentése magasabb, kiváló. Háát viszonyítás kérdése. Amúgy a vázat csak dicsérni tudom. Persze mivel acél, elég nehéz, de gyakorlatilag alig rozsdásodik pár helyen. Nagyon tartós a fényezése.


A pedálok sem eredetiek. Műanyagok voltak, utána a szerelő fémet rakott fel. Nem mintha kérdezte volna, hogy megfelel-e. Ezen voltak fényvisszaverők is, amik észrevétlenül szépen kipotyogtak. A gyári pedálnak a csapágyai száradtak ki és akkoriban még nem voltam benne a kerékpárjavításban így kicseréltettem őket. Ma már én javítanám.


Kissé koszos, pedig egy mosás után vagyunk. Használva van földúton, nem Budapest ez kérem.


A vázszám. AJ94036644. Felteszem az utolsó 5 szám a sorozatszám. Nem olyan sok az. A középcsapágy sem eredeti, berakattam egy monoblokkot, hogy ne kelljen mindig húzni rajta. Régen hagyományos csavaros tengely volt csészékkel.



Shimano 18 Speed. 18 sebességes, amiből gyakorlatilag 3-at használok. De igazából csak egyet. Az ABUS lakat tartó magáért beszél. A legdrágább kapható lakat. ABUS Granit X. Többet ér mint a bicikli. Mindent a biztonságért. A lakat nem látható a képen.


Az álcázott ülés. Természetesen nem eredeti.


A hátsó felni eredeti, bár kicsit már ferde a tengely, de csak néha kell meghúzni.


A csomagtartó nagyon hasznos, bár nem lesz tőle szebb a bicaj. A legjobban sárhányó és csomagtartó nélkül néznek ki.


A legolcsóbb Tesco lámpa.


CSTAR fék. Érzem a minőséget.


Az eredeti felni, feketére volt festve. A fékezéstől oldalt lekopott. Nem tudom, arra számítottak, hogy nem fog?


Mountain Team, Original, Hauser Bike. Nem tudom mire vélni, csak marketingfogás.


Na igen, ez van a lepel alatt. olyan 12 éve egy kiskutya úgy gondolta, hogy megrágja az új ülést. Mivel nagyon jó minőségű nem cseréltem le, ment rá egy huzat.



A gyári gumik sem bírták a kiképzést. Az oldaluk megrepedt és beszakadozott. 15 évet legalább bírtak. Utána a szerelő bácsi rakott rá új gumikat a legolcsóbb fajtából. Azok egy évet sem bírtak. Utána vettem rá Schwalbe Land Cruiser külsőket. Álom. Mióta ezek fent vannak egyszer sem lyukadt ki a gumi, pedig előtte legalább 15x. Ezekben van valami erős anyag, hogy ne lyukadjon ki. Hát működik. Sokkal halkabban is megy velük a bicikli és simábban is. A legjobb befektetés volt. Ja a kerekek 26"-osok.


Az első fogaskerekek valamiért 8-asban mennek, nem jöttem rá miért, de már nagyon rég óta ez van.


Shimano Equipped. Most gondolkodtam csak el rajta, hogy egy élő reklámtábla voltam eddig 22 évig.


A hátsó váltót is lecseréltettem. De csak pár éve, kicsit ferdén állt szegény mert a vétel után nem sokára valami nem működött rajta és egy ismerős "megszerelte". Ráhúzott párat a kalapáccsal. Működött, de nem futott egyenesen a lánc. Gondoltam beruházok egy újba. Szigorúan a legolcsóbb Shimanot választottam. Ezen már több a műanyag mint a fém, 22 éve még fém volt az egész.


Igen, a racsnit is már cserélni kellett. Egyszer csak valami eltört benne és fixie-ként működött. Utána került rá a mostani, de ez olyan halk, semmi kattogása nincsen. Csúcs. A cserekor cserélték a láncot is. Tényleg 22 év alatt ez a második lánc amit használok. Hmm.


Az eredeti első váltó 22 éve teszi a dolgát.



Valami xxxxx Sheng a hátsó agy márkája. Az első szó már nem olvasható.


Gyakorlatilag a vázon az első váltón és a hátsó felnin kívül minden le lett már cserélve.
Miért nem cserélem már le? Mert nagyon szeretem és nem sajnálnám annyira mint egy újat ha elázna vagy ellopnák. Már többször ázott esőben is és még nem akarták ellopni sem. Nekem tökéletesen megfelel, mentem már vele 100 kilómétereket egy huzamban. Úgy érzem simán benne van még egy 22 év.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése