2018. január 29., hétfő

Lenovo T430 laptop kitisztítása - hűtőventilátor csere - merengés a laptop hűtéséről

Gondoltam kipucolom a 2013-as Lenovo T430-as laptopom. Igazából semmi baj nem volt vele az utóbbi 4 évben, pedig naponta 8 órán át volt használva. Pár dolog azért mégsem teljesen igazi rajta.  A hűtőventilátora új kora óta eléggé zajos volt, rezonált főleg mikor magasabb fordulatszámon pörgött. Megoldás képpen a TPFanControl (Vigyázzunk mert ki is kapcsolható vele véletlenül a ventilátor vagy túl magas fordulatszámra is állítható!!nevű programmal vezérelhető hány foknál milyen fokozaton menjen a hűtés. Ez sokat segített de nem oldotta meg a problémát. Ezen kívül kicsit nyikorgott a jobb oldalai része ahol az ember tenyere gépelés közben esik.



Szóval rendeltem kínából egy új ventilátort hozzá és kicseréltem. 3800 ft volt szállítással együtt, pedig csak egy kis vacak az egész. Mint kiderült szétszedés után eléggé kotyogott a csapágya, valószínűleg gyári hibás volt.

Közben kezem közé került egy új Lenovo Thinkpad T570 laptop is. A hűtőventilátor a levegőt a gép bal oldalán fújja ki. Elgondolkodtam, hogy vajon hol szívja be a levegőt? Mint kiderült alul! Szerintem ez egy fantasztikusan rossz megoldás, de mint kiderült kb minden laptop így működik. A probléma ott van, hogy ha például az ölembe veszem a gépet vagy rárakom egy takaróra vagy csak az ágyra, a beszívó nyílásokat mindkét esetben eltakarja valami. Miért nem szívja a levegőt hátulról? Így simán túl is melegedhet akár. Visszatérve a T430-hoz, ez meg mintha sehonnan sem szívná a levegőt, csak fújja, balra és hátulra. Furcsa nagyon, elég magas is a processzor átlaghőmérséklete. Nekem 52 fok körül volt használat közben. Alul nincs nyílása. Úgy tűnik a billentyűzet felől szív, de ott csak nagyon kicsi rések vannak.



Egy másik furcsaság a Lenovotól a dock-oló egység amit árulnak a laptophoz. Ha rárakjuk a laptopot, ez is gyakorlatilag eltakarja az alját ahol a levegőt szívná be. De legalábbis minimális lesz a rés. Megnéztem más márkákat ott, hogyan oldották ezt meg. Dell Latitude 5580, meg sem említik a nyílásokat a leírásban, alulról szív az is. Acer Aspire 7 alul írja, hogy tilos lefedni vagy a szellőzést akadályozni. Van ahol megemlítik, van ahol nem. Én sokkal nagyobb ventilátort raknék be, hogy halkabb legyen és oldalról venném a hideg levegőt és hátul kimehetne a meleg.



Egy másik Lenovo dock tervezési hiba. Volt egy laptop amit ha belerakott az ember a dock-ba, az eltakarta a levegő kifújó nyílást! Ez milyen Lamerség már? Olvastam cikkeket Apple laptopokról is, hogy egyszerűen túlmelegednek. Lehet, hogy a gyártók arra várnak, hogy majd a jövőben nem is fognak melegedni a processzorok? A mostani helyzet csak spórolás.



Na de térjünk vissza a T430 hűtőventilátor cseréhez. Az internetről letölthető a szétszedési leírás. Keressünk rá, hogy T430 service manual. Pontról pontra le van írva mit kell tennünk. Szerencsére a Thinkpad-ek nagyon jól és könnyen szerelhetőek. Mikor leszedtem a rézhűtőt a prociról, lemostam a korábbi hővezető pasztát és újat raktam rá. Az új hűtő sokkal halkabb, de még így is mintha kis mélyebb hangja lenne. Én a rezgéseket elnyelő anyagokat építettem volna a hűtőventilátor köré.



Azon is elmerengtem, hogy a hűtőnek miért van 6 kábele a csatlakozóban? A fehér csak rá van ragasztva a hűtőbordára. De akkor is marad még 5 kábel! Kettő az áramnak van, egy a PWM vezérlő, egy másik a fordulatszám jele a gép felé. De még így is egy marad.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése