2015. augusztus 9., vasárnap

1972-es Csepel Camping kerékpár felújítása 2. rész: Torpedó kontra fék felújítás

A felújításhoz használt petróleumot és rozsdamarót, festékboltban vagy vegyiáruboltban lehet beszerezni.

A kontra fék szétszereléséről egy külön bejegyzést írtam, ahol a "Kis kerékpárszerelő" 1958-as kiadásából scanneltem be oldalakat. Itt külön nem írom le, hogyan működik és hogyan is kell szétszerelni. Így nézett ki mikor szétszedtem.



Mint utólag kiderült nem voltak elkopva sem a görgők sem a lánckerék, elég volt letisztítani és újrazsírozni. A tisztításhoz petróleumot és egy régi fogkefét használtam. Miután a petróleum elpárolgott, ronggyal áttörölgettem az alkatrészeket és mindent jól bezsírozva újra összeraktam. Mint utólag kiderült a fékdobot nagyon nem szabad zsírozni mert nem lesz hatékony fékezéskor. A kontra házát is enyhén bezsíroztam belülről, hogy ne tudjon rozsdásodni.


A következő képen látható szabadonfutó görgők tudnak belerágódni a hajtófejbe, ilyenkor ugrani tud a kontra előre hajtáskor, vagy kissé késve akad csak az agyhüvelybe. Mindkettő a hajtás érzetét rontja. Ilyenkor a görgőket szokták nagyobbra cserélni, két vagy három méretben lehet őket kapni.
Fontos még a lánckerék kopottsága. A képen látható szinte új, semmilyen torzulás nem látszik.

Mutatok egy kopottat:


Ha a lánckerék kopott, még önmagában nem baj, ha a lánc is vele együtt nyúlik. Ha már viszont annyira nyúlt a lánc, hogy ugrik, azaz szalajt, a láncot és a lánckereket együtt kell cserélni. Külön külön cserekor csak állandó kattogó zaj és idő előtti kopás lesz az eredmény. A lánckereket jelen esetben egy egyszerű fém gyűrű tartja a helyén.

A lánckerék fogainak száma még egy nagyon fontos dolog, ugyanis ez befolyásolja az áttétel nagyságát azaz, hogy mennyire könnyű a kerékpárt tekerni. A hajtómű összefüggéseiről és az áttételről ebben a bejegyzésemben lehet olvasni.


A képeken már az újra összerakott állapot látható, az alkatrészekről külön nem csináltam fotókat.



A kontra külső, védtelen alkatrészeit előbb lecsiszoltam a rozsdától majd rozsdamaróval kezeltem. Beleértve itt a biztosító anyát, nyelves alátétet és a horgonykart. Az elnevezések és azok elhelyezkedéséről lásd a kontráról szóló bejegyzésemet.

Érdekesség még a Csepel kerékpárgyár Kontra fék elnevezése is. a horgonykaron a - Super Granat - felirat olvasható. A következő kép nem a most felújított Campingről készült, de ezen is ugyan ilyen van.



Valahol azt olvastam, hogy az elnevezés onnan származhat, hogy régebben hadianyagokat is gyártottak a gyárban. Egy másik bizonyíték erre egy német úr honlapján látható.
Ő gyűjti a kontrafékeket és van egy magyar is köztük. A képen látható a Granat felirat és egy stilizált rajz is 1937-ből.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése