2016. január 24., vasárnap

Számológép átalakítása akkumulátorossá


Adott egy napelemes számológép. Ez nagyon szép és jó, de az újabb időkben mikor már nem izzóval világít az ember, hanem leddel meg energiatakarékos izzóval, a számológép elkezdett nem működni. Szétszedése közben kiderült, hogy van benne egy 1,5V-os gombelem ami besegít a napelemnek. Ez az elem kimerült, így a gép csak a napelemről működött. Viszont csak akkor, ha teljesen közel tartottam az energiatakarékos izzóhoz, az asztalon már nem kapcsolt be. Gondoltam kiegészítem a gépet egy külső AA ceruzaelem tokkal, hogy könnyebben cserélhető legyen az áramforrás és tovább tartson. 


Volt itthon pár napelemes kerti lámpa ami már nem működött, ebből termeltem ki az elemtokot. És gondoltam a benne lévő 600mAh-os akkumulátort is használatba veszem a számológépbe. Ha túl gyorsan lemerül, be lehet rakni helyette egy elemet is.


Furcsa módon egy zöld led van a nyáklapon ami a felső harmadon látszik is a képen. Követve az áramkört úgy tűnt, hogy feleslegesen van ott, ha kikötöm, több áramot kap a gép és menni fog csak napelemről. Igen ám, de miután kikötöttem sem működött az asztalról, ha pedig közel vittem a lámpához, túl sok áramot kapott és minden elem látszott a kijelzőn. Szóval a led azért van ott, hogy ezt a túl áramot lecsökkentsék. Vicces. És csak akkor kapcsol be, ha a feszültség elér egy bizonyos szintet. Tehát olyan nincs, hogy halványan látszik a szám, vagy jól, vagy sehogy. Ez elég béna. Úgyhogy maradt az elemtartó bekötése a nyáklap gombelem foglalatába.


Kétoldalú ragasztószalaggal ragasztottam a vázhoz, szerencsére a számológép kialakítása is segített, mert ha nem lenne felhajtható a kijelző akkor az aljára lógna csak ki az elemtok. Most működik a számológép, ha fényt kap a napelem, látszik, hogy besegít az akkumulátornak.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése