2015. november 13., péntek

1930 körüli, feltehetően Weiss Manréd férfi kerékpár felújítása 2. rész: Kerekek

Az idő eléggé megviselte az első acél felnit. A hátsó kerék elő sem került. A festése a kerékpárral egyező méregzöld színű. 


A küllőkön a W a Weiss Manfréd gyárra utal mint már említettem, a küllők anyája rézből készült, de könnyen deformálódik.


A felnin van egy nagyobb ütésnyom a szelepnyílásnál, remélem a gumi kiegyenlíti majd a horpadást.



A tengely mellett a csapágyperselyben egy csapágygolyó sem volt és ez is eléggé korrodált.


A felni belső részén is maradt még festék.



A zsírzószem enyhe olajmaradékkal.


A szelepnyílás melletti küllőn még látható a szelepsapka kis tartóláncának egy szeme. Régebben a szelepsapka fémből volt és kis lánccal volt a küllőhöz fogatva, hogy el ne vesszen. Szerintem ez nagyon hiányzó részlet manapság, persze már a szelepsapka is műanyag.


A kerék másik oldala.


Bevizezve a festést jobban előjön az eredeti színe és a szép arany csík díszítés.





Pucolás, csiszolás után ennyi rozsda meg festék jött le.


Rozsdamarózás utáni állapot felszerelt gumival. A ráillő gumiméret a 622-es.





Az eredeti tengely nem ferde, használható állapotban van, jelzés nélküli. A két kónusz viszont el van torzulva, feltehetően az első kereket ért ütéstől amitől a felni is horpadt.





 Pótoltam a hiányzó csapágygolyókat és összeraktam a tengelyházat.





Sajnos az első próbakörön kiderült, hogy a kerék horpadása nagyon zavaró ütést okoz gurulás közben. Kikalapálni sem sikerült.


A kereket nem tudom így használni a kerékpáron, egy újat kellett vásároljak. Mivel a hátsó kerék is hiányzott azt is pótolnom kellett egy kontrafékes felnivel. A vásárolt új első felni tengelye viszont vastagabb mint ami beférne a kerékpár villájába, így ki kellett cserélnem az eredeti tengelyre. A kónuszokat cseréltem, a porvédő peremet az új kónuszokról áttettem a régiekre. Mivel a felni csapágyháza szélesebb is mint az eredeti kerék, így az ellenanyák nélkül kellett felszerelnem a kereket. Sajnálom az eredeti felnit, szívesen használtam volna, de így sérülten csak nehezéknek jó.


2015. október 30., péntek

1942-es ismeretlen női kerékpár felújítása 9. rész: Sárhányók, csengő és a pumpatartók

Az "Ezüst-nyíl"-hoz ahogyan tegezem a kerékpárt, még tartoztam pár alkatrésszel. A sárhányó rozsdamarózás után:




A kerékpáron talált csengőt is tartósítottam, mely egy Cseh Es-Ka gyártmány. A márkáról további részletek:
itt
itt
itt
Lehet, hogy a kerékpár is egy Cseh Es-Ka lenne? Ha újdonság derül ki frissítem a bejegyzéseket.


Sajnos csak a képen látható alkatrészek maradtak meg a többi korábban elveszhetett. A fő tengelyt le kellett cserélnem mert a menetes vége nagyon el volt ferdülve.



Az eredeti pumpatartók, nem eredeti szárnyas csavarokkal. A csavarokat lecseréltem mert állandóan körbe fordultak, nem is értem miért ilyen rossz kialakítással gyártották őket. A pumpatartó alá egy kis gumicsíkot tettem, hogy ne karcolja a vázat.



A felszerelt tartósított csengő.


A belsejét láthatjuk itt. Sajnos működésképtelen a hiányzó alkatrészek miatt. Mivel le kellett cseréljem a tengelyét ezért mágnesekkel fogattam össze mert az eredeti menet nem metrikus volt.



Itt a felszerelt első sárhányó látszik. Tudom, hogy kókányolt, de amúgy is atomháború utáni időket idéz a bicikli állapota. Persze tökéletesen használható, csak a kinézete posztapokaliptikus.





A korábban felújított pumpát rá is raktam, éppen illik randaságával ide. :)


A bolhapiacon vettem egy kókadt hátsó sárhányót, hogy pótoljam a hiányzót. 300 Ft volt, utólag belegondolva 100-at kellett volna mondjak árnak. 






Az első sárhányó L vasát is megkurtítottam, hogy esztétikusabb legyen.



Kezelés után és felszerelve az "új" hátsó sárhányó:


Teljesen illik a biciklihez, apokalipszis most.




Összeállt teljesen a kerékpár, bár ezen a képen még a kezelés előtti a hátsó sárhányó, de utána is ugyan így néz ki. :)


2015. október 27., kedd

Régi kerékpár pumpa felújítása

Megkerestem az itthon fellelhető legrosszabb állapotú régi hagyományos kerékpár pumpát és kipofoztam. Íme az alap állapot, nem sok levegőt fújt ki, kissé rozsdás is már és nincsen hozzá tömlő.





Ezeket a régi pumpákat pofon egyszerű szétszedni és felújítani. Az alumínium alja óra járásával ellentétesen lecsavarható, itt előbukkan a pumpa menetes hajtórúd vége. Erre jön egy alátét, utána a pumpabőr utána egy anya. Itt a pumpabőr már egy részen kiszakadt ezért nem tudott már elég levegőt nyomni szegény.


Csiszolás, rozsdamarózás után ilyen lett. A pumpa mellett egy vásárolt új tömlő és pumpabőr látható. A tömlő tartó kis vas pöcök is hasznos jószág.


Íme összerakva a pumpa. A bőr nyílásán egy kicsit tágítani kellett egy fúrószárral, de utána olyan lett a pumpa mint az új. Pumpabőr 50 Ft, tömlő 150 Ft volt, 200-ból új lett. Újonnan egy ilyen pumpa 1500 Ft.