2016. július 24., vasárnap

Csepel Tura kerékpár felújítása 1970-ből 3. rész: Váz

 A kormányt a középső csavar enyhe kilazításával, majd egy kalapácsütéssel a csavarra, már ki is tudjuk húzni a vázból.


Az anya szorítja le a nyelves alátétet, alatta a kónusz található.


Ez a fém csúcs feszül bele a kormányba amikor felül meghúzzuk a csavart.


A hosszú csavar, alján a csúccsal.


Ide szorul be.



A felső kónuszt lecsavarva tűnik elő a felső csapágy, kissé rozsdás és kenés nélküli.

 

Ráfér a zsírozás.



Az alsó csapágy az első villa lehúzásával kerül elő.

 


Az alsó és a felső csapágy megegyezik.



A pumpatartó vasak.



A kontra karjának rögzítője.


Nagy öröm, hogy a díszt nem tépte le senki a vázról!


A villa vázban levő részén még csillog a festék, mert sok napot nem látott.



A láncvédő tartója, sajnos a láncvédő nincsen már meg.


A villa arany csíkozása sajnos csiszolás után valószínű megkopik, így megörökítettem.


Idő közben készülnek a kerekek.


Miután lecsiszoltam és lekezeltem a vázat, pár hét után már próbából összeállítottam a kerékpárt.


 A felnik kicsit foltosak, de nem is volt az eredeti állapot helyreállítása a cél.




A középtengelyt és a kónuszokat pótolnom kellett mert hiányoztak. A boltban vettem egy egyszerű menetes csészegarnitúrát, tengelyt és csapágyakat. A bal oldali hajtókar is új mert az is hiányzott. Jó dolog, hogy még ma is kapni minden alkatrészt ezekhez a kerékpárokhoz.



A letisztított kormány kónusz és csavar.


Az első tengely.





Ilyen lett a váz, a rozsda helyén fehér foltok látszanak.

 
Itt már felraktam a kormányt és a vásárolt ülést is.




Sokkal szebb így tisztán a táblája:



Ragyás, ragyás.

 
Újak a pedálok is.


A fogaskerék eredeti, tisztítás után így néz ki.


Új lánc.



Az arany festés szinte teljesen eltűnt.


A kontra horgonykarja.


 

Új hátsó fogaskerék.




 

 


Félrehordott a fényképező.



2016. július 15., péntek

Csepel Tura kerékpár felújítása 1970-ből 3. rész: Kerekek

A gumik viszonylag jó állapotúnak tűntek, csak később derült ki, hogy nem ilyen szép a menyasszony. Mikor próba útra mentem a kerékpárral, a gumi úgy nyöszörgött az aszfalton mintha el akarna folyni. Lehet, hogy le kell majd cseréljem őket. Viszont megörökítettem a feliratokat. 

Cord MSZ (Magyar Szabvány) 1663
A Magyar Szabványügyi Testülettől 4260 ft+Áfáért lehetne letölteni a 1663-as szabvány dokumentációt. Nem tettem meg.


Ára: 75 Ft
Csak egy valamirevaló inflációs kalkulátort találtam a neten. 75 forint 1975-ben annyit ért mint 3410 forint 2014-ben. Reálisnak tűnik egy gumiért.


970/2


28 x 1 1/2

Igen itt egy kicsit elvált a gumi a belső szövettől.


Emergé (MRG-Magyar Ruggyantaárugyár Rt. )
A gumigyár története itt olvasható.


Rohad.






A gumibelsőn igazolódik a gyártási év, 1970 január.


Az első tengely kicsit darabosan forgott.




A belső védőcsík hibátlan.


Többször kellett kimosnom a hátsó agyat.



A letisztázott, rozsdamart felnik.


Az első tengely és alkatrészei.


Újat kéne berakni, de sokat úgysem lesz használva.






Csepel Tura kerékpár felújítása 1970-ből 2. rész: Új Super Granat kontra fék

Mivel a kontra fék úgy ahogy hiányzott a kerékpárból, nekem nincsen készleten, újat kellett vennem. Állítólag a bolt leírása alapján magyar. Az Super Granat beütés is megtalálható rajta, bár kissé megkopva, nem elég mély a dolog. De ne panaszkodjunk, örüljünk, hogy még kapható. Gyakorlatilag egy az egyben megegyezik az 1972-es felújított Camping kontra fékjével. A fékpofa más anyagból van, ez már nem réz, ennyi. Gondoltam mielőtt beszerelem, szétszedem bemutatásra és be is zsírozom mert azzal spóroltak a gyárban.


A bontást a feliratos kontra nyelves oldalon kezdtem. Lecsavarva az anyát, levéve a nyelves alátétet, a kontra karral le lehet csavarni a passzív dobfeszítő kúpot. (Az elnevezést a kis kerékpárszerelő című könyvből vettem)


A másik oldal. Hiányzik a lánckerék és az azt fogó gyűrű. Az 1942-es Komet kontrán menetes a lánckerék felfogatása. Szerintem az minőségibb, nem lötyög a felszerelt lánckerék.


Lehúzva a passzív dobfeszítő kúpot már eléggé szétjön darabokra.


Az aktív feszítőkúp. Ezt is még jobban szét lehet szedni. Ez az alkatrész hozza működésbe a féket. A kis görgők kitüremkednek és a hátsó agy belső falához nyomják a fékpofákat.


Az aktív feszítőkúp túloldala.


Ezt is szét lehet szedni, a felső gyűrűt lepattintva kijön a kis alátét, leemelhető a rézfal és kiesnek a kis görgők.


Passzív dobfeszítőkúp.


A görgő kosár és a jobb oldali csapágy.


A gyűrű lepattintása után lehúzható a kosár és előkerülnek a görgők.


Ennek a típusú kontra féknek a rákfenéje az, hogy a görgők elkoptatják a hajtófej kialakított vájatait és a kontra elkezd csúszni, szalajtani. Ilyenkor meg lehet próbálni nagyobb görgőket berakni ha kap az ember a szerelőnél vagy boltban.

Azt kell mondjam, hogy az indiai kerékpárban talált taiwani kontra fék sokkal egyszerűbb, így strapabíróbb felépítésű. Jóval kevesebb alkatrész, nincsen benne egy görgő sem! Azt kell mondjam, hogy leelőztek ebben minket.

Ami viszont a legmeglepőbb, hogy a Shimano Japán gyár is gyárt kontra féket és ugyan olyan a felépítése mint a taiwani féknek. Nem tudom megítélni ki lopott kitől. :) Szóval ez az ázsiai változat sokkal jobbnak tűnik mint a Magyar.


A kosár.


Tanácsos a kontra minden alkatrészét bezsírozni, főleg a csapágyakat. A fékpofára csak éppen, hogy tegyünk, valamint az agy belső részére is csak keveset ahol a fékpofa fékezni fog.

Bezsíroztam és összeraktam. Tökéletesen illett a régi agyba az új kontra fék.

A hátsó agyban benne volt a csapágysor, így csak ki kellett mossam és bezsíroznom.