2016. július 15., péntek

Csepel Tura kerékpár felújítása 1970-ből 2. rész: Új Super Granat kontra fék

Mivel a kontra fék úgy ahogy hiányzott a kerékpárból, nekem nincsen készleten, újat kellett vennem. Állítólag a bolt leírása alapján magyar. Az Super Granat beütés is megtalálható rajta, bár kissé megkopva, nem elég mély a dolog. De ne panaszkodjunk, örüljünk, hogy még kapható. Gyakorlatilag egy az egyben megegyezik az 1972-es felújított Camping kontra fékjével. A fékpofa más anyagból van, ez már nem réz, ennyi. Gondoltam mielőtt beszerelem, szétszedem bemutatásra és be is zsírozom mert azzal spóroltak a gyárban.


A bontást a feliratos kontra nyelves oldalon kezdtem. Lecsavarva az anyát, levéve a nyelves alátétet, a kontra karral le lehet csavarni a passzív dobfeszítő kúpot. (Az elnevezést a kis kerékpárszerelő című könyvből vettem)


A másik oldal. Hiányzik a lánckerék és az azt fogó gyűrű. Az 1942-es Komet kontrán menetes a lánckerék felfogatása. Szerintem az minőségibb, nem lötyög a felszerelt lánckerék.


Lehúzva a passzív dobfeszítő kúpot már eléggé szétjön darabokra.


Az aktív feszítőkúp. Ezt is még jobban szét lehet szedni. Ez az alkatrész hozza működésbe a féket. A kis görgők kitüremkednek és a hátsó agy belső falához nyomják a fékpofákat.


Az aktív feszítőkúp túloldala.


Ezt is szét lehet szedni, a felső gyűrűt lepattintva kijön a kis alátét, leemelhető a rézfal és kiesnek a kis görgők.


Passzív dobfeszítőkúp.


A görgő kosár és a jobb oldali csapágy.


A gyűrű lepattintása után lehúzható a kosár és előkerülnek a görgők.


Ennek a típusú kontra féknek a rákfenéje az, hogy a görgők elkoptatják a hajtófej kialakított vájatait és a kontra elkezd csúszni, szalajtani. Ilyenkor meg lehet próbálni nagyobb görgőket berakni ha kap az ember a szerelőnél vagy boltban.

Azt kell mondjam, hogy az indiai kerékpárban talált taiwani kontra fék sokkal egyszerűbb, így strapabíróbb felépítésű. Jóval kevesebb alkatrész, nincsen benne egy görgő sem! Azt kell mondjam, hogy leelőztek ebben minket.

Ami viszont a legmeglepőbb, hogy a Shimano Japán gyár is gyárt kontra féket és ugyan olyan a felépítése mint a taiwani féknek. Nem tudom megítélni ki lopott kitől. :) Szóval ez az ázsiai változat sokkal jobbnak tűnik mint a Magyar.


A kosár.


Tanácsos a kontra minden alkatrészét bezsírozni, főleg a csapágyakat. A fékpofára csak éppen, hogy tegyünk, valamint az agy belső részére is csak keveset ahol a fékpofa fékezni fog.

Bezsíroztam és összeraktam. Tökéletesen illett a régi agyba az új kontra fék.

A hátsó agyban benne volt a csapágysor, így csak ki kellett mossam és bezsíroznom.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése