2015. augusztus 16., vasárnap

2002-es Shimano MF-TZ07 7 fogaskerekes racsni kitisztítása

Kissé nehezen járt már a racsni egy 2002-es Gepida kerékpáron, gondoltam kitisztítom. A következő Shimano racsni leszedő segítségével lehet a kerékről letekerni a racsnit (a képen). De még mielőtt letekernénk, ajánlom a racsni belső gyűrűjének előzőleges meglazítását. Ez a gyűrű a racsni közepén látható a tengelynél és két kör alakú bemetszés van rajta. Egy megfelelő bele illő fém rúddal (vagy célszerszámmal) és kalapács segítségével az óra járásával megegyező irányban egy kicsit lazítsuk meg, de még ne tekerjük le. A neten a racsni típusára rákeresve látható mire is gondolok én sajnos erről nem csináltam fotót.


A típusszám, de szerintem mindet hasonlóan lehet megbontani.


A racsnit a kerékről én úgy vettem le, hogy a racsni letekerőt befogtam a satuba, ráhúztam a racsnit a kerékkel együtt és a kerékkel tekertem ki, így volt elég nagy erőkar hozzá.
Ha sikerült a kerékről levenni a racsnit és kicsavartuk középről a gyűrűt akkor levehetjük a távolságtartó kis alátéteket is ha vannak, valamint vegyük ki a golyókat, ügyelve, hogy az alsó részt még ne emeljük le, mert alul kigurulnak a második sor csapágygolyók! A következő képen a racsni felső része látható, az alatta levőn az alsó. A képen látható a rece amin a fém pöcök ugrál.





A racsni lelke a drótgyűrű által tartott fémpecek amely a középponti test két oldalán is megtalálható. Ránézésre is nagyon szépen megmunkált a racsni belseje és nagyon jó az anyaga is. Minőségi benyomást kelt.


 A kónuszgyűrű alulról amit  a legelején meglazítottunk majd letekertünk. Mellette a távtartó gyűrű.


Az alsó csapágygolyók. Nem mértem le de szerintem alul és felül ugyan az a méret van. Mindent petróleummal kitisztítottam és bezsírozva összeszereltem. Utána gyönyörűen futott a racsni.


A hátsó kerék csapágyháza. A tengely csak a racsni leszerelése után húzható ki, mert másképpen nem férünk a tengely kónuszához.


A hátsó tengelyt a csapágytengely és a golyókat megtisztítottam és bezsírozva összeszereltem. Feltűnő volt, hogy mindkét oldalon találtam hibás csapágygolyókat, Gepidáéknál úgy látszik nem tökéletes a minőség.


Még egy kis történelem a Shimano márkáról. 1921-ben alapították Japánban a vállalatot, már akkoriban racsni gyártással indított az alapító. Azóta már horgászfelszerelést, evezős felszereléseket is gyártanak a kerékpár alkatrészeken túl.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése