2016. február 21., vasárnap

Atomóra az éjjeliszekrényen

English version.

Egy jó barátomtól kaptam ajándékba egy állítólag nem működő digitális ébresztőórát. Csak elemről működik (kivéve ha meghekkeljük), 2 db 1,5V elem kell bele. Mikor hazahoztam rákötöttem egy 18650-es Li-ion akksit, ha már úgyis van belőle egy pár. És működött. Az óra érdekessége, hogy rádió vezérelt. Ez azt jelenti, hogy Németországban, Mainflingenben van egy hosszúhullámon sugárzó atomidő-szinkronjeladó melynek kódjele: DCF77 és ehhez tudja magát szinkronizálni az óra. A 800 km-re lévő adó folyamatosan sugározza a jeleket. A pontos időt és a pontos dátumot is. Az adó fotója hasonlít az összeesküvés elméletes időjárás módosító telepekhez. :) Persze ebben nem hiszünk.
A sugárzott jel egy perces ismétlésekben adja le az adatsorát. Minden másodpercnek megvan az adattartalma. Óra, perc, nap, hónap, év. Mivel a másodpercet ahogy néztem nem sugározzák, gondolom egy sugárzott teljes jel után állítják be az órák magukat 0 másodpercre.

Nagyon érdekes, hogy a téli nyári időátállítás jelét is sugározzák, valamint az úgynevezett szökő másodpercet is. A szökőmásodperc egy egy másodperces időtartamú ugrás, aminek segítségével a rádió- és tévéállomások által terjesztett időt összhangba hozzák az átlagos csillagidővel. Ennek következménye a naptárral való összhang, amit csillagászati alapokon állapítanak meg. Wiki link.
Ez olyasmi mint a szökőév. Tavaly is volt egy egy másodperces csúsztatás júni 30-án amikor az órák éjjel 23:59:60-at mutattak, pedig 59 másodperc után 00 szokott jönni. De van amikor dec 31-én éjjel iktatják be. Érdemes elolvasni a Wiki cikket, mert olvasni, hogy több cégnél okozott ez már problémát, nem is beszélve a légi irányításról amikor egy gép 1 másodperc alatt 250m-t tesz meg.


A sugárzott jelben volt eddig 14 bit-nyi nem használt adathely. Ezt mostanában kezdik használni vészhelyzeti tájékoztatásra. Szerintem ez tök jó ötlet. Már csak egy vevő kéne hozzá ami ezt is mutatná.

A vételi körzetet a következő képen lehet nyomon követni:


Ebay-en lehet venni vevő áramkört, de ahogy néztem elég drágák!
Az az érdekes, hogy manapság amikor mindenhol órák vannak, a kutyát nem érdekli az atomóra pontosságú idő. Bezzeg a múlt század elején milyen jól jött volna! Kicsit úri huncutságnak tűnik és furcsa érzés, hogy az óra a polcon atomóra pontosságú.

Amit még megfigyeltem, hogy nem mindig fogja a sugárzott jeleket. A számítógépem mellett például ha az be van kapcsolva, nem kapja meg a jelet, valószínű a gép zavarása miatt. Ha kirakom az ablakba, nem sokkal később megtalálja a jelet és beállítja magát. Az óra kijelzőjén jelzi a fogott jel erősségét. Ötletes funkció. 

De térjünk vissza az órára. A márkája: home by somogyi . Ez a Somogyi Elektronic Kft egy 1991-ben alapított Magyar cég, Győri központtal. Gyakorlatilag Kínából vesznek elektronikai alkatrészeket, termékeket és aztán eladják őket saját márkával.


Szerencsére jól bírja a 18650-es 4V-os feszültségét.

Az óra áramfelvételi adatai. 
Alapból: 0,01mA
Ha keresi az atomóra jelet: 0,29mA
Ha világít a lámpája: 50mA (a világítást sajnos elrontottam mikor szétszedtem és nem tudtam visszaforrasztani)

Szóval nagyon barátian keveset fogyaszt, azt is a nagy kijelző viszi el.


Kétféle ébresztési időt is be lehet állítani. Kinyitva így néz ki. Látható, hogy 2007 év végi gyártmány, tehát már 8 éves múlt. Feltűnő a vasmagos tekercs ami az atomóra jelének vételéhez kell. Látható még középen a kvarckristály, a kis csipogó jobb oldalon, meg 3 csip amit nem is tokoztak, csak lefedték valami gyantával az ellenség megtévesztésére. :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése