2016. február 14., vasárnap

Saját készítésű USB-s napelemes töltő

English version.

Szeretném bemutatni a napelemes USB töltőmet és a tapasztalatokat vele. 2009-ben készítettem. Kínából az Ebay-ről rendeltem 6 napelem panelt 12800 forintért akkori áron. Ez inflációval korrigálva ma 15000Ft lenne. Egy DVD tokba tettem bele a paneleket ami a 7 év alatt már kissé megviselt lett, egy új tokot fogok fabrikálni. Ki néz manapság még DVD-t?


A dióda nem látszik a szigetelő szalagtól.



Ezek 6V-os 133mA-ás panelek, tehát 0,8W darabja. Tehát összesen a hat darab 4,8W 15000 Ft-ért. Ma 26W-nyi panelt vehetnék ennyiért. 7 év alatt több mint ötödére csökkent az áruk!

Úgy okoskodtam, hogy 6V az pont jó lenne USB-s eszközök töltésére, mert az USB szabvány 5V-ot ír elő. Amint az a képen is látható 3 panelt használtam fel, párhuzamosan kötöttem őket, így elvileg 400mA áramerősséget tudnak leadni. Az USB konnektor elé még betettem egy diódát is, hogy ha direktben töltenék akkumulátorokat, az áram ne tudjon a panelek felé menni és elfűtődni rajtuk.

A napelem panelek terheletlenül és ideális fényviszonyok esetén adják le a rájuk megadott teljesítményt. Kíváncsi voltam terhelés mellett mennyi áramerősséget adnak le. Megmérve a csoda kínai KEWEISI kapacitásmérőmmel, terheléssel 4,6V mellett 0,2A áramot adnak. Ha nem közvetlenül a napnak fordulnak a panelek akkor kb 10%-al esnek ezek az értékek. Ha mondjuk vízszintesen állítom a paneleket, akkor is lead kb 4,5V-ot és 0,15-0,17A-t.

Mivel elég lassan tölt, ritkán használtam, csak ha bicikli túrára megyek akkor töltöm vele a PDA-mat
(kis kézi számítógép) amit GPS navigációra használok.



Ami a slusszpoén még, hogy a maradék 3 napelem panelt annó eladtam a Vaterán dupla áron mint amennyiért én vettem, így az én 3 panelem ingyen volt.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése