2016. december 3., szombat

Elegem van!! Avagy rakjunk Li-ion akksit a hőmérőbe, biciklilámpákba

Az atomórámat már 18650-es Li-ion akksiról működtetem immár majd egy éve. Ezt az akksit egy rossz laptop akksiból vettem ki. De van nekem egy digitális hőmérőm is ami két AAA ceruzaelemről működik. Meg a biciklilámpáim is AA és AAA elemről vagy akksiról. A hőmérő még csak csak keveset fogyaszt de a bicajlámpák többet. A Ni-Mh 1,2V-os AA és AAA akksik meg nagyon gyorsan lemerülnek, sokszor a töltő már telinek mondja őket, pedig ez nem is igaz. Nagyon nem szeretek ezekkel bohóckodni.

Legyen bennük végre egy újratölthető modern Li-ion akkumulátor. De ezekbe ugye nem ilyen való. Nem érdekel, vettem E-bay-en 18650-es akksitartókat és beforrasztottam a kábeleket a régi elemtartók csatlakozójába. Sem a hőmérő sem a lámpák nem sértődtek meg a 3,5-4 Volt feszültségtől. Pedig ugye 3V-ról működnek normál esetben. Persze vehettem volna E-bay-ről 18650-ről vagy más Li-ion akksiról működő lámpát vagy hőmérőt de így legalább kókányolhattam egyet.

Lássuk a hőmérőt:


Hackeltem rá egy ki-bekapcsolót is mert gyárilag nincsen rajta. Ha kell, ha nem, ha látom ha nem megy. De ha nem vagyok otthon akkor minek fogyaszt?


Az elemcsatlakozókra forrasztottam a 18650-es foglalat csatlakozóit.


Tökéletesen működik. Nem kell már elem és modern akksi van benne ami szerintem egy évig is bírja majd egy feltöltéssel. Ha nem, akkor gyakrabban töltöm és kész. Arra viszont vigyázni kell, hogy az akksi feszültsége ne essen 3V alá mert akkor károsodik! Időnként rá kell mérni!

Biciklilámpák:

Sokat fogyasztanak és ahogy merült az elem vagy akksi bennük, egyre halványabban világítottak. Borzasztó idegesítő. A Li-ion akksi teljes töltéssel 4,2V-ot ad 3V-nál már teljesen le van merülve. Ezek a lámpák meg 3V-nál teljes fényerejüket adják, úgyhogy a fény halványodást el lehet felejteni!
Kifúrtam egy lyukat a lámpákba, rácsavartam a 18650-es tartót, beforrasztottam a kábeleket és kész. Figyelni kell a kábelekkel, hogy nehogy letépjük, de szuperül működik mind a kettő. Arra viszont itt is vigyázni kell, hogy az akksi feszültsége ne essen 3V alá mert akkor károsodik! Időnként rá kell mérni!




Kíváncsiságból megmértem a lámpák fogyasztását is. A kínai hátsó led amiben van vagy 5 piros, 80mA-t fogyaszt. Nagyon baráti. Az első Cateye amiben 3 fehér fényű led van és tényleg jóval erősebben világít 270mA-t eszik meg. Nem csoda ha előbb le is merül amit tapasztalok is. Az 1300mAh-s laptop cellával még 5 órát sem bír. Nem baj, legalább újratölthető.  A hátsó lámpába egy 770mAh-os akksit tettem az akár 9 óráig is húzza.

Megnéztem, hogy egy AA tartós elemnek kb 1900mA a kapacitása.

Miután feltekertem a Pilis csúcsára az első lámpa forrasztásai megadták magukat, módosítanom kellett a design-on mert a lengő kábelek önmagukat szakították le. Raktam alájuk zsebkendőt és körbeszigszalagoztam a csatlakozókat, így megint bírni fogják egy kis ideig. Kókányolni jó!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése