2015. szeptember 9., szerda

1942-es ismeretlen női kerékpár felújítása 6. rész: Hátsó kerék, F&S Komet kontra fék ( coaster brake )

A hátsó felni rozsdamarózás után:


Az F&S Komet agy belseje:






Maga a kontrafék szerkezete fémreszelékkel ahogyan találtam, a csavarmenetes részt már leszedtem.




A fékgyűrűk, bronz és acél felváltva, a bronz hajtáskor körbe forog folyamatosan az acél darabok egy helyben állnak, a tengely fogja őket.


A fékezéskor a kúpos kamantyú ezekbe a fogakba kapaszkodik és nyomja össze a fékgyűrűket.


A kúpos karmantyú mely a hajtóerőt átviszi a kerékagy házra a hátsó lánckerékről.


Kónusz:


Tisztítás után. A hiányzó golyó megvan csak kiesett a tartó helyéről.


42-es beütés itt is.


Csillag.


Star csapágyak.


Bár a fogak kopottak, ez nem jelent gondot.



A kónuszok hátán F&S 42.


Valamint Komet beütés.


Ezt mindenki kidobná már, na de ez egy F&S kónusz, persze, hogy marad.


A bronz gyűrűkön is beütés.



Az acélokon is:




A kontráról hiányzott a horgonynyelv, a körmös anya az alátét és a külső anyák. Ezeket újakkal pótoltam. A Cseh márka teljesen kompatibilis a régi némettel!



Hajtófej amire a menetes lánckerék kerül, valamit a kúpos karmantyú is ezen a csigán mozog hajtás és fékezés függvényében.



Összeszerelés:



Itt egy kis drótgyűrű fogja az alkatrészeket egyben.



A kész állapot, szemléltetés végett a kerékagyház nélkül:


Nagyon fontos infó: miután összeraktam a hátsó agyat és kipróbáltam a kerékpárt, azt tapasztaltam, hogy nem zár rendesen a kontra. Amikor elkezdek előre hajtani csak pörög a pedál, nem fogta meg csak 3-4 kör után. Fékezéskor ugyan ez történt. A megoldás abban rejlik, hogy a kúpos karmantyúnak nem szabad megforognia mikor forog a lánckerék bármelyik irányba. Ezt a következő nyilakkal jelölt vékony acélperem összébb szorításával lehet elérni. Amennyire lehet befelé kell hajlítani, hogy a lehető legszorosabban fogja a kúpos karmantyút, így a csigapályán pörgés nélkül mozog jobbra-balra.



Készítettem egy videót is a működéséről. A körmös fej a csigán mozog attól függően, hogy hajtják vagy fékezik a lánckereket. A bronz gyűrűk forgását a nekifeszülő acél gyűrűk lassítják, így létrejön a fékezés. Hajtáskor a körmös fej a kerékagy ház belső részéhez feszül, így hajtja azt.


A beszerelt hátsó agy:





Felkerült a külső és a belső gumi is. El is mesélem a történetüket.
Mivel a felnikhez nem volt köpeny, gondoltam rendelek rá egy szokásos 28"-es méretut mert azt gondoltam ez
egy szabvány méret a hasonló kerékpárokhoz. Hát nagyot kellett koppanjak, mivel a rendelt gumi (28x1 1/2 (40-635) F-120 Fortune) jóval nagyobb volt mint a felni. Sajnos a tájékozatlanságom miatt nem mértem le előre a méretet és ez nagy hiba volt. Gondosabb utánaolvasás után kiderült, hogy rengeteg kerékpár méret van, mind a gumi szélességében és az átmérőjében is. Méricskélés után úgy döntöttem, hogy egy (38-622 (700x38C) Köpeny F-352 Fortune) jó lesz. Szerencsére ki is cserélték, csak a szállítási díjat kellett újra kifizetnem. Azonban mikor fel próbáltam szerelni, kiderült, hogy ez a köpeny pedig kicsi, túl szűk a felnire. Ekkor eltört bennem valami, enyhe feszültséget éreztem. Az interneten fellelt méretek közül akkor már csak egy jöhet szóba, a versenygumi (27x1 1/4 (32-630)) méret. Ekkor már nem érdekeltek a költségek mindenképpen akartam szerezni egy 630-ast, hogy ráillik-e egyáltalán vagy egy ismeretlen mérettel állok szemben. Elkerekeztem a közeli kerékpárbolt/szerelő vállalkozóhoz (a felnit nem vittem, mert nem akartam cipekedni) aki tájékoztatott, hogy volt neki ilyen mérete de tegnap! elvitték, amúgy sem keresik, versenybiciklire való. Mondtam, hogy ez biztos nem versenybicikli. Erre mondja, hogy lehet nem is drótos gumi való rá hanem gumifalcos. Mondom, az meg milyen. Hát nem drótperemes, hanem vászon meg gumi és hozzam be a felnit és akkor megmondja melyik való rá. Persze a 40 fokban folyt rólam a víz, nőtt a feszültség. A gumifalcos valahogy egy széthajtott gumira emlékeztet, nem tartja fém drót a peremét. Mondom nekem már mindegy, átkerekezek egy másik kerékpároshoz, ott van-e neki 630-as. Volt. Megvettem. Hazavittem. Kipróbáltam. És illett a felnire!!! Ekkor bontottam egy sört. Itt tájékoztatásul leírom a felni pontos méreteit, nehogy más is úgy járjon mint én.

Felni belső szélesség a peremek között: 20mm
Felni kerület 202cm
612mm a belső átmérő
643mm a külső átmérő

Sajnos a felnire rá próbáltuk feszíteni a 622-es gumit aminek az egyik oldala rá is ment, de nem akart lejönni sehogyan sem. Ekkor próbáltam lefűrészelni, de a peremdrótok olyan erős anyagból vannak, hogy flexelni kellett, a csípőfogó kicsorbult, a vasfűrész sem vitte. Az egy szem 622-es gumit ami megmaradt, elvileg egy másik kerékpárhoz még fel tudom használni. Rémálom. Javaslom az interneten található felniméret gumiszélesség kapcsolat számító oldalakat, ahol leírják hogyan kell számolni pontosan a méreteket.

Egy küllő is hiányzott, újjal pótoltam. Hátulra egy Kenda, Csepel márkázott gumira futotta.




Erről az oldalról még a kontrához tartozna egy menetes porvédő is, de az már nem volt meg sajnos és már csak nagyon drágán beszerezhető külföldi gyűjtőktől. Így marad.





A hátsó lánckereket egy ellenanya fogja. Az ellenanya az óra járásával megegyezően jön le! A lánckerék maga viszont óra járásával ellentétesen! Nagyon fontos. Ennél a kerékpárnál úgy rá volt gyógyulva a lánckerék a menetre, hogy megint a gázpalackos kempingfőzővel kellett melegíteni, hogy engedjen.


Régi és új lánckerék. A rajta levő nem eredeti F&S, márka nélküli volt. Lecseréltem mert kopottnak értékeltem, valamint túl sok, 21 fogas volt ami túl könnyű hajtást és lassú haladást eredményezne, egy 18 fogasat vettem rá.



Ellenanya és porvédő.


Rézpasztával kezeltem a menetet felcsavarás előtt, hogy ne rohadjon oda még egyszer.



2 megjegyzés:

  1. Helo, lenne egy kérdésem, milyen rézpasztát használsz? Koszi!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Autó alkatrész boltban lehet kapni. Én a Bárdi-autó-nál vettem. CRC copper paste a neve. Szerintem nagyon jó készítmény.

      Törlés