2016. március 1., kedd

Skoda Fabia hack

English version.

Volt nekem egy 2004-es Skoda Fabia-m. Valahonnan kerítettem hozzá gyári szerelési leírásokat. Ezekből nem csak azt lehet kideríteni, hogy milyen alkatrészekből áll az autó és hogyan kell szétszedni, hanem a vezérlő számítógép adatainak kiolvasásáról és átírásáról is vannak benne információk. Az autót Csehországban gyártották, Német licensszel, a vezérlő számítógép pedig Olasz benne. Igazi kooperáció.


Kínából rendeltem egy USB-s OBD2-es csatlakozó adaptert amivel az autó OBD2 csatlakozójával össze lehet kötni egy számítógépet. A legtöbb autóban hasonló szabvány csatlakozó található. A szervizek is ezen a csatlakozón keresztül olvassák ki az autók hibakódjait. Szerintem az autó teljes szoftverét is lehet innen frissíteni. Ebben nem vagyok biztos.

Elkezdtem nyálazni a leírásokat és érdekes dolgokra bukkantam. Csak az érdekesebbeket említem meg, valamint amiket meg is változtattam. Le lehet például tesztelni a különböző alkatrészek működését. A műszerfal mutatóit álló helyzetben kitéríti, kalibrálni az üzemanyag mutatót, különböző reléket működtetni a motoron, a következő szervizig hátralévő km beállítása stb. Még a szervó kormány rásegítését is át lehetett volna programozni. Ha akartam volna az RS kiadás beállításait használom, ha akarom akkor egy mozgássérült beállítást használok. Ezt végül nem bolygattam. A gyári riasztó adatait is le lehet kérdezni, mikor, melyik jelző miatt kapcsolt be. Belső mozgásérzékelő, csomagtérnyitás? Azt pl. átállítottam, hogy ha kikapcsolom a távirányítóval a riasztót, ne pittyegjen és ne villogjon az index. Csak élesítéskor. Ha van gyári tolatóradar, pontosan le lehet kérdezni a mért távolságot hátul, lehet kalibrálni is. Az autó összes szenzorának az értékeit valós időben menet közben le lehet kérdezni. És érzékelőkből milliónyi van ám. Fordulatszám, motorhőmérséklet, belső hőmérséklet, üzemanyagszint, elektromos gázpedál állása, stb. Mindenféle hibakód kiolvasása a különböző rendszerekből. A légzsáktól kezdve a fűtésrendszeren át a légkondin, a motoron keresztül az ABS-ig. Mindent. El lehet vele bohóckodni. Én egyszer egy hibát keresve élőben tároltam a folyamatosan mért adatokat miközben mentem az autóval. A számítógép rá volt kötve és mindent el tudtam menteni, grafikonon ábrázolni az értékeket. Átírtam például, hogy az ajtókat zárja az autó automatikusan 15km/óra sebesség felett. Ez a leírás szerint Fabia-ra nem vonatkozó lehetőség, tehát gyárilag nincs benne, szerintem csak a VW-ekben engedélyezték. De aktiválható, én meg is tettem, működött tökéletesen. Beállítottam azt is, hogy automatikusan nyissa az ajtókat ha kiveszem a slusszkulcsot a kormányfoglalatból. 

Szóval ez a bejegyzés csak azt akarja megmutatni, hogy már egy 2004-es Skoda modellen milyen technika volt és mennyire átírható minden a megfelelő felszereléssel. Manapság gondolom a lehetőségek még tovább bővültek. A VW csoport autóiban az a jó, hogy a leírások Németesen jól dokumentáltak, valamint szabványokat használnak a csoporton belül. Tehát a VW, Seat, Audi, Skoda a háttérben eléggé hasonlít egymásra.

1 megjegyzés: