2016. június 19., vasárnap

USB-s kerékpár töltő

Fejembe vettem, hogy csinálok egy bicikli dinamóról működő USB töltőt, amivel telefont meg egyéb kütyüket lehetne tölteni ha tekerünk a biciklivel. Ilyen terméket készen is lehet venni, de nem túl olcsó, meg legalább közben tanultam is sok mindent. Korábban nem tudtam, hogy a palack dinamó, de az agydinamók is nem egyen, hanem váltóáramot generálnak. A következő videón látható, amint az indiai bicaj 12V-os dinamójáról egy 12V-os led égőt keltek életre. Az áram irányának megfelelően hol felvillan, hol kialszik, de minél gyorsabban váltakozik az áram, szinte már állandónak tűnik a fénye.



Az első feladat a váltóáram egyenirányítása volt. Ezt egy diódahíddal a legegyszerűbb megoldani, ami után egy kondenzátort kötve közel tökéletes egyenáramot kapunk. A próbapadon csináltam egy tesztáramkört. A Kínából rendelt kis kijelző mutatta a generált feszültséget.


Itt éppen a Csepel Velence dinamójával végzek mérési kísérletet.


Működik!



Ezen felbuzdulva rendeltem Kínából egy kapcsolóüzemű tápegységet (buck converter) ami a bemenő feszültséget letranszformálja a beállított feszültségre. A kimenő feszültség és áramerősség állítható rajta. Egy dologra figyelni kell a kerékpár dinamóknál. Ha nincsen rájuk kötve fogyasztó, akkor elég nagy áramerősséget tudnak generálni. Egy lejtőn legurulva egy agydinamó akár 100V-ot is tud generálni. Ezt sajnos ez a készülék nem tudja lekezelni. A táp max 50V-ot bír el, a kondenzátor amit utólag bekötöttem 63V-ot bír. A lényeg, hogy ha nincsen rákötve fogyasztó, akkor le kell kapcsolni a dinamóról a töltőt. A tápegységet kimenő feszültségnek 5V-ot állítottam be, rákötöttem egy USB csatlakozót, aztán hagy szóljon.


A bal oldali kijelző méri a kimenő feszültséget, a jobb oldali a dinamóból jövő bemenőt.


Fel is szereltem az indiai kerékpárra és kipróbáltam az LG okostelefonnal. Töltötte szépen, úgyhogy még tervezem továbbfejleszteni a rendszert.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése