2016. június 11., szombat

Okostelefon kalandok

Egy nagyon kedves munkatársamtól megkaptam a már nem használt okostelefonját. Egy amerikai piacos (csak ott forgalmazott) Motorola Droid Mini-t. Én eddig egy LG GT540-es készüléket használtam. Hát ég és föld a különbség.

Kiadás éve:
LG: 2010 Június
Motorola: 2013 Augusztus



Az LG-t egy rekesz sörért vettem egy korábbi munkatársamtól még 2012 körül. De használható állapotban volt, az érintőképernyőt kellett lecseréljem rajta, mert nem mindig működött. Az akkumulátora is már a végét járja, nagyon gyorsan lemerül. Leginkább e-book olvasásra használtam, bár elég kicsi a képernyőmérete, 3"-es. Az LG-ben is volt már GPS, WIFI, bluetooth, 3,15Mpixeles kamera. A videói borzasztó minőségűek voltak. Ebben még működött a beépített FM rádió. A mai okostelefonokban már letiltják gyártáskor, hogy hallgassuk csak az online médiát jó pénzért. Persze maga a telefon elég lassúcska volt, 600 Mhz-es processzorral, 156Mbyte!!!!! RAM-mal. Manapság ezek az értékek már nevetségesnek tűnnek, pedig csak 6 év telt el a kiadása óta.  Az internetezés gyakorlatilag élvezhetetlen volt rajta. Ami előnye volt, hogy root-olták (teljes hozzáférés a telefonhoz). Ez azt jelenti, hogy a processzor sebességét lehet állítani, valamint egy másik operációs rendszert is fel lehet rá rakni mint a gyári, amit meg is tettek. Hogy spóroljak az energiával, lassabbra állítottam a processzort. Nagyon érdekes, hogy az operációs rendszer összesen 70 megabyte memóriát foglalt futás közben! Manapság a telefonok simán lefoglalnak 700-1000 Megabyte-ot is. Erre nem tudom a magyarázatot, de nem tűnik hatékony működésnek az új készülékeken. Sok alkalmazást nem tudtam feltelepíteni, a beépített tárhely 139 Megabyte volt, amit memóriakártyával lehetett bővíteni. Digitális iránytű és gyorsulásmérő volt benne.


A Motorola készüléknek voltak apróbb hibái mikor megkaptam. A kijelzőjét cellux fogta a telefonhoz mert a lecserélt kijelző ragasztása elengedett. Azért lett kicserélve mert egy helyen sárgás folt jelent meg az LCD-n. Az akkumulátora sem volt túl jó, kaptam hozzá még 3 pótakkumulátort is, de nem tudtam azok milyen állapotban vannak. Az akksija nem cserélhető, ami nem azt jelenti, hogy tényleg nem, csak azt, hogy pár csavart ki kell csavarni, hogy hozzájussunk a csatlakozójához. Ez a telefon már támogatja az NFC-t (Near Field Communication, mikor a készüléket közel tartjuk egy NFC vevőhöz, adatokat tudnak cserélni. Digitális pénztárcaként lehet használni a telefont, vagy névjegykártya cserére) és a vezeték nélküli töltést. Az antennája valamiért le lett vágva. Mindegy, úgysem használom őket. A kijelzőt próbáltam dupla oldalas ragasztószalaggal megragasztani, de nem tartotta meg mert a kijelzőt egy belső fém lap kinyomta. (egy ponthegesztés elengedett). Valamint kiderült, hogy a korábbi ragasztó maradványainak lekaparásával elromlott az érintőképernyő és állandóan bezárt minden alkalmazást. A régi eredeti kijelzőt próbáltam ekkor visszarakni rá, de mivel korábban azt is letisztogattam az sem működött tökéletesen. Ez meg nem engedett bezárni egy alkalmazást sem. Úgyhogy úgy döntöttem, hogy rendelek Kínából ahogy kell egy új kijelzőt, kerettel együtt, így nem kell ragasztgatni. Viszonylag gyorsan meg is érkezett, 2 hét alatt, most már tökéletesen működik a készülék. Szállítással 9500 Ft volt a kerettel együtt a kijelző. Nagyon baráti, ha boltban akartam volna megcsináltatni, 15-20 ezer forint alatt nem úszom meg. Arról nem is beszélve, hogy mivel amerikai piaci a telefon, itt nem is forgalmazták, lehet, hogy nem is foglalkoztak volna vele.


A ragasztási próbálkozás.


Kijelző mizéria.




A kapott négy akkumulátornak az Arduino-val lemértem a kapacitását. Így. A gyári 2000mAh hoz képest a következőket produkálták:
1. 1373mAh Ezt raktam bele végül.
2. 1250mAh Ez volt a telefonban mikor kaptam.
3. 1506mAh Ennek le volt vágva a csatlakozója.
4. 1255mAh

A negyedik és a második elvileg újak voltak, de vagy hamisak vagy sokat álltak már a polcon.

A Soshine töltővel töltöm fel az akksikat nagyon csúnya módon drótozva.


A kapacitásmérés a már korábbi cikkemben bemutatott módon zajlott.


Az új kijelző kerettel, összeszerelés előtt.


Próbáltam az akkumulátorra aminek a csatlakozója le volt vágva egy másiknak az elektronikáját rátenni, de ráforrasztás után nem adott semmi feszültséget, pedig maga az akkumulátor jó volt. Valószínű valamiért az elektronika letiltott.


A telefont próbáltam root-olni, de nem találtam módját, így maradt a gyári operációs rendszer, valamint a gyári programok kigyomlálása. Szerencsére az Android operációs rendszerben a nekünk nem kellő háttérben futó programokat ki lehet kapcsolni, hogy ne fussanak és ne fogyasszák a memóriát és energiát. Kigyomlálás után 450 Megabyte memóriát foglal az operációs rendszer ami nagyon kevés a kollégáim telefonjaihoz képest.
Szeretném megemlíteni, hogy nem mindegy milyen programok és milyen tulajdonságok vannak bekapcsolva mert minden vészesen fogyasztja az akkumulátort. Azt kell mondanom, hogy ezeknek az okostelefonoknak a rákfenéje az akkumulátor. Míg egy régi telefon akár egy hétig is elvolt egy feltöltéssel, ezeket már majdhogynem naponta többször is tölteni kell. Ez függ a használattól is természetesen mert már akár filmet is nézhetünk, játszhatunk is rajtuk.

Elfelejtettem megemlíteni mit is tud a Motorola. Ugye 3 évvel későbbi kiadás mint az LG. A kijelző már 4,3"-es, sokkal szebb a képe, jóval nagyobb a felbontása. Az érintőképernyő sokkal érzékenyebb, az LG-n izomból kellett nyomni mert még más rendszerű volt. Itt már csak finoman hozzáér az ember és már érzékeli is. Az LG-n ez nagyon pontatlan is volt. WIFI, bluetooth, GPS alap. Ez már viszont támogatja az Orosz Glonass műholdakat is, azok alapján is tud navigálni. Két magos 1700 Mhz-es processzor, dedikált videokártya. Akár 1080p-s videót is le tud játszani. 2 Gigabyte memória. (2000 Megabyte, ugye az LG-ben 156 Megabyte volt!), 16 Gigabyte tárhely, ami nem bővíthető. Két kamerája van, egy hátul, ami 10 Megapixeles, az előlapi 2 Megapixeles. Nagyot fordult a világ! Ebben már giroszkóp is van, a gyorsulásmérő és digitális iránytű mellett. Barométer. (légnyomásmérő) Az előlapon van egy fényérzékelő, a fényviszonyoktól függően állítja a kijelző fényerejét. Van benne egy közelség érzékelő, ha a fejünkhöz tesszük a telefont beszélgetés közben, ezt érzékeli és kikapcsolja a kijelzőt. Az FM rádiót ebben már kiiktatták. A kamerájával 1080p-s (nagyfelbontású) videót lehet készíteni, őrület. Mi lesz itt 10 év múlva?

Az új kijelzővel:



A telefont olvasásra, navigálásra, nyelvtanulásra, bkv menetrend tanulmányozásra használom. Ha akarok zenét hallgatok, ha akarok videózok rajta. Hatalmas találmány! Gyakorlatilag a teljesítménye sokkal jobb mint a 13 évvel ezelőtti asztali számítógépemnek, csak az jóval többet fogyasztott és több helyet foglalt. Hihetetlen a fejlődés. Komplett tudású számítógép ami zsebre rakható.

Ez a készülék kiváltotta a korábbi dolgaimat. A PDA-t amit navigációra használtam és játékra, video nézésre, telefonként működik, kiváltja a fényképezőt (persze a minőség még kicsit rosszabb, de már nagyon jó), kiváltja a videokamerát is. Mondhatni négy az egyben csak kisebb és jobb mindnél.

A képen látható mit váltott ki az alsó telefon.


Természetesen bárki írhat rá programokat Java-ban, én is írtam egy programot amit majd egyszer bemutatok. Mindent lehet programozni rajta, kezdve a leden át, a kamerán, a telefonos részen keresztül, internetre kapcsolódik, helymeghatározás, szóval korlátlanok a lehetőségek. Csatlakoztatható rá hőkamera is akár, de háromdimenziós szemüvegként is használható.

Az árak pedig bizony csökkennek. Egyre több a használt készülék is a piacon. Sokan szidják a Kínai okostelefonokat, de akárki mit is mond ha most vennék, én egy Xiaomi Redmi 3-ra szavaznék. Ezek már nagyon jó minőségűek, bár a Google szolgáltatásokat nekünk kell feltelepíteni ha Kínából rendeljük, mert Kína betiltotta a Google-t. Szállítással együtt 41.000 Forint és pár szinttel jobb mint a most bemutatott Motorola. A piacon a jobb Samsung és Apple termékek 150-200.000 forintba kerülnek. Véleményem szerint az átlagembernek ez a Motorola is bőven megfelelne. Szerintem az emberek a telefonok lehetőségeinek max 10%-át használják ki. Köszönöm a figyelmet.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése